- Project Runeberg -  Sergels konst /
116

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108. Venus Medici.

Florens.

109. Kapitolinska Venus.

Rom.

badet» är i hvarje fall efter-praxiteliskt liksom på Venus Medici. En förebild
som konstnären så att säga icke kunde undgå var den på 1700-talet oerhördt
öfverskattade staty, som fanns uppställd i själfva Vatikanens Belvedere under
Fig. 110. namn af Venus Felix, men som i själfva verket föreställer Sallustia, Alexander

Severus’ gemål som Afrodite (Helbig 139). Den
öfverensstämmer också ganska nära med Sergels
staty i fråga om axlarnas, bålens och högra armens
hållning, hos bägge är det vänstra armen som är
höjd och den högra som för handen till skötet,
medan motsatsen är fallet hos den mediceiska och
den kapitolinska Venus. Konstverket är obetydligt,
men återgår i sista hand till Praxiteles’ knidiska
Afrodite, som också förde högra handen till
skötet, en omedveten, naturlig gest, som endast genom
händernas ombyte blir mera medveten och tvungen.
Här har Sergel förstått Praxiteles bättre än hans
antika efterhärmare.

. _ Emellertid är det, som ofvan antydt, icke bara

no. »Venus Felix.» j

Sallustia som Afrodite. Vatikanen antika inflytelser som göra sig gällande i fråga om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free