- Project Runeberg -  Sergels konst /
119

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL I PARIS OCH LONDON.

Som bekant har Gustaf III fått uppbära en del klander för sin åtgärd att
hemkalla Sergel från Rom, hvarigenom bildhuggaren mycket mot sin vilja
rycktes bort från den fruktbaraste jordmånen för sin konst. Men om det
också icke kan förnekas att Sergels produktion häraf blef lidande, så tala flera
omständigheter till konungens ursäkt: stora arbeten väntade på sitt utförande
där hemma, och då statybildhuggaren Larchevéque för sin hälsas skull vistades
utomlands, utan hopp om vederfående, var det tid att tänka på hans efterträdare;
hvem var väl mera skickad därtill än Sergel, som redan började blifva en
europeisk ryktbarhet? Äfven om malicen hade rätt i att konungen ville öka glansen
af sitt hof och sin regering med en berömd skulptör, så kunde det knappast
kallas en opatriotisk gärning att hemkalla en konstnär, som under många år
underhållits utomlands på de liberalaste villkor enkom för att han en gång skulle
komma hem och ställa sin konst i fosterlandets tjänst. Riksens ständer hade
för öfrigt redan länge väntat på valuta för sina utlagda penningar. Sergel
själf sörjde öfver afresan från Rom, men förklarade sig på hemvägen brinna af
ifver att få uppfylla sin plikt — de värsta klagovisorna komma icke från honom
men från andra. Att han från denna stund blef fastare knuten vid sitt
fosterland, hvars historia han kom att illustrera med några arbeten som han i utlandet
knappast hade utfört, kan i hvarje fall icke förnekas. Men att hans verksamhet
härmed förlorar sin europeiska betydelse är tyvärr också sant.

Det var den 25 juni 1778, på morgonen, som Sergel lämnade Rom. Vägen
togs öfver Florens och Pisa till Genua, i hvilka städer han antecknar i sin
dagbok åtskilliga konstverk, bland andra några arbeten af barockmästaren Puget
som han fördomsfritt beundrar. Härifrån bar det af via Marseille till Mont-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free