- Project Runeberg -  Sergels konst /
125

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

geviller och Pierre.1 De borde enligt uttalad önskan vara »diune nature un
peu forte, attendu leur destination». De slutligen färdiga bysterna äro i sig
själfva föga märkliga, men den ena af dem, Gustaf Adolf, har en liten bifigur,
en putto, som virar en lager kring hjältekonungens harnesk — en af Sergels
älskvärdaste skapelser, som visar hans mästerskap äfven som barnskildrare. Figuren
har senare blifvit borthuggen från sin plats, på grund af att dragen liknade
Gustaf IV Adolfs.

Från Paris gjorde Sergel en kort tur till London, där han stannade några
veckor. Hans konstnärliga intryck från denna resa hafva ingående skildrats af
Göthe. Bekantskapen med Reynolds, samvaron med Elias Martin och
trädgårdsarkitekten Chambers samt kännedomen om några engelska antiksamlingar äro
väl de viktigaste resultaten i detta afseende.

1 Nouvelles Archives de i Art Frangais. Troisiéme serie. Tomes XXI—XXII. Année
1905, 1906. I. 246—247.

’i- HÖ.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free