- Project Runeberg -  Sergels konst /
128

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den 18 augusti och anhållit att få utföra sitt arbete i ett af slottets inre
kabinett. Hans Maj:t åter ville, att seancen skulle äga rum i salongen vid Kina,
där hofdamerna och hela societén skulle vara närvarande. »Sergel sade sig icke
hafva habileté nog att arbeta i så stort sällskap; att fruntimmer, ehuru artiga
uti en salong, ej voro så nödvändiga i en atelier; att han borde arbeta för
eftervärlden mera än för de närvarande, och hade därför begärt ett rum, där

han med nytta och som konsten
fordrade kunde utföra sitt arbete.
Hans Maj:t samtyckte ehuru ogärna
därtill.»

Porträttbysten i fråga, som är
den första och frånsedt rustningen
den mest realistiska, som Sergel
utfört af konungen, finnes i
Nationalmuseum. Den efterföljdes af flera
beställningar på konterfej af den
kungliga familjens medlemmar, och
med dessa arbeten var Sergel fullt
upptagen hela hösten efter sin
hemkomst. Alla äro de distingerade och
vackra konstverk, som endast hafva
en gemensam svaghet i de något
stirrande ögonen. Sergel har icke
kunnat bestämma sig för att, som de
antika konstnärerna, lämna
ögongloberna oarbetade för att bemålas
eller förses med pupiller af glaspasta, men han har icke heller tagit steget så
djärft ut i fråga om en rent målerisk behandling af ögat som t. ex. Houdon.
Hvem erinrar sig icke med beundran det mästerskap, hvarmed Houdon
åter-gifvit blicken hos sina modeller, själfva glimten i ögat hos en Voltaire? Det
är lärorikt att studera hans medel närmare: öfverst i den urgräfda pupillrundeln
lämnar han kvar en prick af marmor i form af ett litet spikhufvud, och
rundtomkring har han med radiala strålar modellerat själfva iris. Det är rent af
förunderligt hur han på detta sätt kan fixera blicken; jag känner ingen konst-

ii 7. Gustaf III.

Porträttbyst i marmor. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free