- Project Runeberg -  Sergels konst /
136

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

andra antika talarstatyer — men för öfrigt är typen, som tidigare iakttagare
funnit, deriverad af ett äldre porträtt (David Becks riktning), som icke varit i
helfigur, alldenstund kostymen från knäna räknadt ej är fullt tidstrogen. En
annan konstnärlig frihet, som är mycket verkningsfull, har Sergel tillåtit sig
däri, att dräkten, som förefaller gjord af tunt stoff, får sluta tätt till kroppen
och framhålla formerna.

Sammanställningen af en historisk figur och en gudinna innebar för tiden
hvarken något nytt eller något stötande. Larchevéque hade för dekoreringen
af Adolf Fredriks sarkofag gjort en teckning af Historien skrifvande konungens
biografi efter dygdernas diktamen (Nationalmuseum), och i Frankrike hade

Rousselet i relief framställt Historiens musa
beskrif-vande Ludvig XIV:s bedrifter inför konungens
porträtt (Louvre). Mera egendomligt kan det
förefalla, att gudinnan sitter, medan kanslern står, och
Lange tillåter sig med hänsyn härtill en liten
oskyldig spetsighet mot »svensk patriotisk tankegång,
som icke kunde tåla, att en sådan person som den
store rikskanslern och adelsmannen sattes i
under-ordnadt förhållande till ett ungt fruntimmer, som
kanske alls icke hade varit till och hvars härkomst,
om den också var aldrig så himmelsk, i hvarje fall
var långt mera tvifvelaktig än släkten Oxenstiernas».
Och han frågar: »Har hon stått däruppe och satt sig, eller har han stått
nedanför och hoppat upp? I bägge fallen kommer man till föreställningar som strida
mot en kvinnas, att icke säga en gudinnas, värdighet.»

Härpå kan man svara: Hon har kommit från himlen som Dannebrog. Om
hon stått, gått eller flugit, kan i grunden vara likgiltigt; nu sitter hon där som
en uppenbarelse, precis som muserna i Vatikanen sitta där och skrifva eller
dikta, utan att vi tänka på att fråga dem om orsaken. Men att Oxenstierna
icke närmar sig henne i devot vördnad, utan med stor förtrolighet, det beror
på att hon för honom mindre är gudinna än genius, att deras förhållande är
fjärran från all konvention, som det blir, när man icke har något att dölja för
hvarandra, utan endast har anständiga saker att berätta, som Oxenstierna hade
för Historien — till skillnad från många andra statsmän.

124. Hufvudet af en niobid.

Florens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:02:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsergel/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free