- Project Runeberg -  Sergels konst /
137

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Detta en passant. För öfrigt har ingen uppskattat arbetets värde bättre
än Lange. Men han vill sätta vingar på Klio (som hon hade i Sergels första
skiss), liksom han ville lära Amor att flyga. Detta aeronautiska intresse hos en
berömd konsthistoriker skulle, lämnadt åt sin frihet, spoliera Gustaf
Adolfs-sta-tyn. Antikens Klio redde sig godt utan vingar, och så gör äfven Sergels.
Man får framför allt icke uppfatta gruppen enligt någon mänsklig rangrulla, icke
ens enligt den jordiska tyngdlagen, men som en allegorisk dekoration, och
sådana pläga som bekant vara oberoende af verklighetens band.

Man måste döma arbeten af Sergel — och äfven andra konstnärer
-efter graden af deras andliga intensitet. Den moderna tiden har en
öfverdrif-ven kult för skissen, för ett infall utan djupare motivering. Men i skulpturen
är det klart att ett konstverk aldrig kan blifva nog fulländadt, innehålla
tillräckligt af iakttagen form, hvilket icke är detsamma som en öfverdrifven mängd
af detaljer. I skissen gifves den konstnärliga grundtanken i sin enklaste
gestaltning, men utförandet innebär en koncentrering af alla de tankar och
iakttagelser, som härmed stå i sammanhang och som först gifva verket sin fyllighet,
liksom köttet och huden öfverkläda skelettet och göra det till en mänsklig
varelse. Så har Sergel i sina s. k. proportionsmodeller i regel uttalat allt hvad
han ville ha sagdt i fråga om det rent formella. Öfverflyttandet af en sådan
modell i marmor är åter en ny procedur som kan utfalla olika alltefter
inspirationen: är entusiasmen hvitglödgad, så kan det ädla materialet gifva upphof
till en skönhet som modellen icke nådde upp till (ex. Faunen), men om
intresset har slappnat och handen icke längre vill röra sig i samma takt som förut,
då hjälper icke det bästa material i världen (ex. Mars och Venus).

Återigen, om en bildhuggare har mycket på hjärtat och hans fantasi är
fylld till brädden af människogestaltens patos, så gifver han en rikedom af form
och blir sent färdig med hvad han vill säga. Betraktar han däremot sin
uppgift som mera tillfällig och ser han människogestalten som en relativt
oväsentlig detalj i ett större sammanhang, t. ex. som utsmyckning af en byggnad, så
gör han sig mindre möda med enskildheterna och lägger hufvudsakligen an
på effekten.

18—142815. Bris ing, Sergels konst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free