- Project Runeberg -  Sergels konst /
142

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fredrik , så fick »hedningen» Sergel utföra icke blott altartaflan med Kristi
Uppståndelse, utan också, snedt emot, ett monument öfver »hedningen» Des-

Ftg. i2j. cartes. Det är intet tvifvel om att det sistnämnda är det största konstverket.

En bevingad genie med en fackla lyfter med en grandios gest ett täckelse från
en jordglob — en enkel och vacker symbol på vetenskapens makt —, däröfver
en inskriftstafla och ett medaljongporträtt. Arbetet, som Gustaf III redan 1770
som kronprins beställde af Larchevéque, ehuru denne aldrig fick det utfördt, är
signeradt af Sergel 1781. Materialet är endast bly, hvadan Tham en gång i
ett bref till konstnären klagade öfver att hans genie var »svart som en djäfvul».
Härpå svarade Sergel: »Alldenstund prästerna sysselsätta sig lika mycket med
Belsebub som med Kristus, så ha de nu en modell framför ögonen för att
kunna afmåla hans fulhet. Men kritisera ej alltför strängt den svarta genien,
ty jag tror icke att han är så mycket djäfvul som Ni har sett den.»

Fig. 128. Altartaflan är en stor reliefkomposition i gips. Konstnären har tänkt sig
själfva altaret som Kristi graf, och däröfver se vi Kristus sväfvande upp mot
himlen, omgifven af änglar, medan nederst i högra hörnet ses en sofvande
krigsknekt. I bakgrunden synas väldiga gipsmoln. Det är rent af förbluffande hur
antikdyrkaren Sergel här anslutit sig till barockens kompositionssätt, och det
skulle vara alldeles oförklarligt, om vi icke visste att han i sin ungdom arbetat
på altartaflan i Slottskapellet. Han hade i Bouchardons och Larchevéques skola
fått en bestämd uppfattning om väggskulptur, och minnet däraf lämnar honom
icke ens efter den kur han genomgått i Rom. Redan i Cartesius’ monument,
men ännu mycket mera i »Kristi Uppståndelse» kunna vi spåra reminiscenser
från hans ungdom. Men att han icke uppgaf sitt antika ideal, därom vittnar
Kristusfiguren, som i stället för att bära spår af lidande och död framställer
en lifskraftig, naken och skägglös yngling, nästan en triumferande Eros. Det
är också den bästa gestalten i taflan, jag kan icke finna några intressantare
former hos krigsknekten och änglarna. Därför är skissen i Nationalmuseum
(afbildad af Looström), där Kristusfiguren mera dominerar, fylld af ett äktare
patos än det utförda arbetet. För öfrigt är altartaflan lyckligt afpassad för
den omgifvande arkitekturen, i eminent mening ett dekorationsarbete. Den
sysselsatte konstnären under åren före den andra italienska resan, men är
signerad först 1785.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free