- Project Runeberg -  Sergels konst /
150

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bysten, tack vare den omständigheten att den efteråt af Sergel blifvit utförd i
marmor.

Men det förnämsta konstverket bland dessa Gustaf III-bilder är utan
gen-Fig- 134• sägelse statyn vid Skeppsbron. Sergel själf var nöjd med den, hvilket vill säga
mycket. Han ansåg visserligen att den hade sina fel, ehuru icke sådana som

kritiken uppgaf, men på det hela stod
han fast vid det omdöme, som han
af-gaf redan den 12 juli 1793 i ett bref
till Gustaf Mauritz Armfelt: »Stoden
äger en slående likhet och på samma
gång en nobel och imposant rörelse i
figuren.»

I detta uttalande kan eftervärlden
utan tvekan instämma, så mycket mer
som Sergels skrupler i fråga om vissa
detaljer icke kunna delas af en tid med
mera eftergifvenhet för den
konstnärliga friheten än hans egen.
Formgif-ningen hos en kolossalstaty måste af
naturliga skäl stå tillbaka för
helhetsverkan.

Det har sagts, att man icke ser
något spår af öfvervunnen kamp hos
denne hjälte. Sant, och detsamma
gäller ju också om Apollo del Belvedere,
statyns allmänt erkända förebild, som
Sergel själf så godt som utpekat. Men
man bör erinra sig Winckelmanns ord om Apollo och att det finns något som heter:
seger i kraft af högre egenart, snillets seger öfver okunnigheten, den medfödda
öf-verlägsenheten. Det var väl något af detta, som trots alla fel för öfrigt
imponerade hos Gustaf III och som äfven hans motståndare motvilligt måste erkänna.
Det var i alla fall ideella värden som han räknade med, under det att han
snarare för litet uppskattade de materiella, hvilka för den stora massan äro de
väsentliga, och häri ligger väl till en del förklaringen till hans tragiska öde.

132. Gustaf III.

Kolossalbyst i marmor. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free