- Project Runeberg -  Sergels konst /
154

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EFTERSKÖRD.

et är icke mycket att tillägga angående Sergels senare verksamhet. Vis-

serligen fortsatte konstnären sin produktion in i det sista, men det skedde

inom redan utstakade gränser, som blefvo allt trängre, ju mera det
närmade sig slutet. Vår uppgift, som var att söka belysa den Sergelska konstens
förutsättningar och utveckling, kan betraktas som väsentligen löst; det återstår
endast att omnämna några arbeten som hittills icke blifvit berörda men som
måste anses böra ingå i en mera fullständig öfversikt.

Det kan icke förnekas att de flesta af dessa Sergels senare verk äro mindre
framstående än hans tidigare skapelser. Till stor del berodde väl detta på
af-tagande krafter och produktionsförmåga, men därjämte också på samma svaghet
som drabbade hela den nyklassiska konsten: en tilltagande stelhet i formen, en
försämring af stilen. Det är ett upprepande af samma fenomen, som tidigare
visade sig i den nordiska renässanskonsten: den storartade humanismen hos
Durer och Ouinten Matsys aflöstes af manerismen redan under dessa mästares
lifstid. Sergel hade som vi veta utgått från naturen och antiken som
jämnbördiga läromästare; på ålderdomen, då den direkta iakttagelsen af naturen blef
slappnad, lärde han sig att alltmera lita till blott den ena af dessa mästare, om
icke så mycket i teorien så i praktiken. Följderna häraf uteblefvo icke att visa sig
i hans konst; tvärtom kunna vi gradvis allt tydligare märka dem i de arbeten
han utförde under de sista decennierna af sitt lif, så mycket mera som icke
heller de antika förebilderna voro i friskt minne eller tillgängliga i original, som
de varit för mästaren i hans ungdom.

Det var först i de s. k. dekorativa verken som konstnären tvingades till
att köpslå med naturen, på grund af skäl som vi anfört i ett föregående kapitel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 14:16:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free