- Project Runeberg -  Sergels konst /
157

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mycket af det, som i våra dagar får lof att passera tryckpressen, och dock voro
de förra icke afsedda att publiceras. Återigen kommer man att tänka på
Bell-man som icke heller kan betraktas som någon oskuldens väktare, men som
ingen fallit på tanken att förebrå för den sakens skull. Verkligt stor konst är
nämligen oförenlig med en låg karaktär, och Sergel kände det med djup tillförsikt, då
han på tal om sitt adelskap, som han mottog endast för sin sons skull, skref

137. Augustin Ehrensvärds grafvård.

Sveaborg.

dessa ord: »Jag har hela mitt lif haft en ädlings sinnelag.» Därför har han
också förstått sin vän Bellman bättre än de flesta. I karikatyren kunde han
skämta ganska obarmhärtigt med hans svagheter, men när det gällde att gifva
eftervärlden en bestående bild af skalden, då var det han som skapade det
vackra medaljongporträttet af Nordens Anakreon med vinlöfskransen om pannan,
en typ af hvilken Byströms stämningsfulla Djurgårdsbyst endast är en efterbildning.

Ett djupare och manligare allvar möter man i det af Sergel utförda
monumentet öfver Augustin Ehrensvärd på Sveaborgs borggård. Det beställdes -Fig. 13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free