- Project Runeberg -  Sergels konst /
168

(1914) [MARC] Author: Harald Brising
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den evigt unga naturen? Och om vi skola stilisera verkligheten, ha vi icke då
upptäckt att vi kunna göra det enligt vår egen suveräna smak? Icke behöfva vi
befatta oss med en konstriktning som såg sin främsta uppgift i att efterhärma andra.

Nej, om vår tids konst är så tvärsäker på sin originalitet, då må det stå
den fritt att vara »sig selv nok». Men den som studerar konstens historia
stöter ständigt på upprepningar, som visa begränsningen af människans
uppfinningsförmåga, likheter af det mest oväntade slag som den mellan den franska
impressionismen och freskerna från det gamla Kreta, eller mellan kubismen och
den geometriska stilen i Grekland. Månne det icke lönar sig äfven för ett
ungt konstnärsgeni att stanna ett ögonblick för att se hvad Klio har skrifvit
på sin tafla? Kanske kan det skydda från några misstag att undersöka hvad
våra förfäder lärt af den antika konsten och hvad de icke kunnat lära? Om vi
icke finna annat att erkänna hos nyklassicisterna, så måste vi dock beundra
deras stora ödmjukhet inför forntidens mästerverk och deras i hela lefnaden
genomförda smak.

Fråga Rodin, om icke »naturen och antiken» ännu i våra dagar är en lika
god paroll som »natur och frihet», och om icke de båda principerna inför en
djupare uppfattning kunna försonas. Var det icke i grunden samma lösen som gällde
för renässansen? I så fall hvilar nyklassicismens program på gammal god
tradition, som det icke finnes anledning att förakta. Förutom det, att dess
konstskapelser visa oss den närmaste väg som förbinder oss med den klassiska kulturen.

Sergel har en gång utfört en teckning (på Tosterup) af ett antikt tempel,
med följande inskription:

»Odins tempel. Grekiska kolonner, som lyfta en rå granit ur stoftet. Fyra
stenar kvarligga: Norge, Danmark, Ryssland och Lappland. Templet upprest
af Gustaf III.»

Det har sedan dess uppförts många andra tempel af stenar, som den
gustavianska tiden icke förmådde lyfta, däribland de af Sergel uppräknade, men den
svenska klassicismens byggnad är alltjämt en af de vackraste. Väl imponerar
den icke genom sin storlek och präktighet, men sedda mot bakgrunden af
Nordens karga och dock så stämningsfulla natur, få de antika kolonnerna och
bilderna en ny och oanad betydelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 00:08:16 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bhsergel/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free