- Project Runeberg -  Socialismen. En historisk framställning /
14

(1906) [MARC] Author: Hjalmar Branting
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en både helt naturlig och ekonomiskt nödvändig institution,
och därför är också, betecknande nog, slafveriet bibehållet
i den hellenska tänkarens kommunistiska idealstat.

Åtskilliga århundraden längre fram i tiden stå vi
inför den största samhällskris, historien hittills haft att
inregistrera: den antika civilisationens långa dödskamp.

Hvad var naturligare än att det tidsmässiga uttrycket för
de proletariserade, lidande massornas känslor och
stämningar, den bland dem oemotståndligt sig spridande
kristendomen, skulle låta »socialistiska» toner starkt ljuda
fram? Också är ju hela den äldsta kristna literaturen,
nya testamentet såväl som kyrkofäderna, späckad med de
skarpaste uttalanden mot privategendomen. Hvem minnes
icke Jesus’ af Nasareth stränga bud: gå bort, sälj allt
hvad du hafver och gif de fatliga och kom sedan och följ
mig, eller hans liknelser om kamelen och nålsögat och
den rike vid himmelrikets port? 1 skärande motsats till
sin tids värklighet formulerade Paulus proletariatets
rättsuppfattning om hur arbetets afkastning bör delas i orden:
den som icke arbetar, han skall icke häller äta. Och
bland kyrkofäderna är det blott att välja på måfå. »Den
rike är en tjuf», skrifver Basilius. »Den rike är en
röfvare. Det vore bättre att alla ägodelar vore
gemensamma», läsa vi hos Johannes Krysostomos. »Öfverflödet
är alltid resultatet af en stöld; om den icke föröfvats af
den nuvarande ägaren, är det af hans förfäder», skrifver
Hieronymus. »Enligt all rättvisa borde allt tillhöra alla.
Det är orättrådigheten som skapat den enskilda
egendomen», utlåter sig Clemens.

Vid folkrörelserna, som inleda den nyare tiden, visar
sig åter längst nere i folkdjupet detta »socialistiska» drag
att gå löst på de bestående egendomsformerna; det
återfinnes hos den tyska reformationens »vederdöpare» liksom
hos den engelska revolutionens »jämlikhetsifrare». De
teoretiska motstyckena lämnades främst af Thomas Morus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bhsoc/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free