- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
5

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Ett engelskt arbete öfver Fjärde Evangeliet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Man måste ju hålla författaren räkning för, att han så
klart och tydligt bekänner sin ståndpunkt. Hvad Sanday här
bekänner är för honom detsamma som hans vetenskapliga
metod, och denna metod genomgår hela arbetet. Han
uppehåller verkligen ett »ekvilibrium» mellan de två intressena, att
bevara tron och att se tingens realiteter. Och då det här är
fråga om den vetenskapliga utforskningen af en urkristen skrift,
som handlar om Jesu evangelium, så är det ju helt naturligt,
att erfarenheten af detta evangeliums sanning göres till en
ledstjärna för forskningen. För Sanday blir den vetenskapliga
undersökningen icke öfverflödig till följd af hans ståndpunkt,
och denna är hos honom icke heller förbunden med forkastelse
och fördömande af vetenskapliga försök, som icke hafva denna
utgångspunkt. Men han aflägger sin bekännelse och vill med
sakskäl öfvertyga andra om sin metods riktighet.

Innan vi följa författaren vidare, må det emellertid tillåtas
oss att göra några reflektioner angående den metod han
sålunda förklarar sig ämna följa. Ingen kan med fog påstå, att
den är ovetenskaplig af det skäl, att han från början låter sig
ledas af en viss uppfattning om kristendomens väsen. Men
det beror på, om han lyckats fixera detta väsen så skarpt, att
det blir en verklig ledning äfven i rent vetenskapligt afseende.
För att så skall ske fordras utan tvifvel, att den religiösa
kritiken skärpes till jämnhöjd med den historiskt-litterära. Låt
oss taga ett exempel. Antagom, att vi icke kände till någon
annan kristendom än den romersk-katolska och att vi icke
visste någonting mer om kristendomens begynnelse än hvad
vi kunde inhämta af sent tillkomna katolska sägner och
legender. Hur skulle vi bedöma denna kristendom? Utan tvifvel
måste vi erkänna, att den vore den bästa religion på jorden,
ty med dess diakoninrättningar och verksamhet för att lindra
allt slags elände, dess upphäfvande och motverkande af
slafveriet, dess lära om synden och nåden i anslutning till
Augustinus o. s. v. skulle den dock te sig som ett ljus i hedendomens
mörker. Om nu en apologet sade om denna religion, att den
icke kan hafva tillkommit genom förfalskning, och att dess
bästa skrifter icke kunna vara förfalskade, så skulle hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free