- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
17

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Ett engelskt arbete öfver Fjärde Evangeliet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

är sådant, att man måste gå antingen framåt med frimodighet
och förtröstan eller ock tillbaka till intresselöshet och dödande
resignation. Hela det kritiska arbetet måste uppfattas som en
födslovånda för att framföra något nytt till världen, något nytt
som på samma gång är den uråldriga sanningen och som just
därför skall komma fram bland annat genom kritik. Skulle
icke blott alla ansträngningar, som gjorts att utforska den
bibliska historien, utan ock alla upptäckter, som i nyare tider
gjorts i Orienten af urgamla skrifter och de segrar, som
tydningen af dessa oafbrutet vunnit — skulle allt detta vara
meningslöst? Är tiden sådan, att vi kunna resignera under
den gamla traditionen? Och är Guds rikes historia på jorden
så innehållsfattig, att vi redan sett allt hvad som är att se i
historiskt afseende? Nej, en metod som mynnar ut i
uppmaningen, att vi nu skola återvända till traditionen, upphöra
att vidare söka, och hvars resultat så litet förmår att
öfvertyga, kan icke vara riktig.

I slutet af andra föreläsningen framhåller Sanday hvad
han kallar »den äldsta lösningen af fjärde evangeliets problem».
Denna lösning finner han hos Clemens af Alexandria, som i
sina Hypotyposeis eller »utkast», efter att hafva talat om de
andra evangelisterna säger: »Sist af alla har Johannes, då han
fann att de kroppsliga tingen redan blifvit framställda i (de
andra) evangelierna, efter uppmaning från sina lärjungar och
under den helige Andes inspiration, författat ett andligt
evangelium.» Här finner Sanday följande väsentliga punkter vara
innehållna: 1) fjärde evangeliet är ett verk af aposteln
Johannes, Sebedei son, ty detta är utan tvifvel Clemens’ mening;
2) det är skrifvet mot slutet af hans lif, efter publikationen af
de tre andra evangelierna; 3) dessa tre evangelier voro i apostelns
hand, och han hade läst och till en viss grad approberat dem;
4) hvad han själf företog sig var att skrifva icke en biografi
utan ett evangelium; denna skillnad är viktig; 5) i motsats till
de andra evangelierna var det uppfattadt som »ett andligt
evangelium» i en särskild mening.

Dessa data anser Sanday vara i stånd att förklara fjärde
evangeliets egendomligheter, både de som äro gynnsamma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free