- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
18

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Ett engelskt arbete öfver Fjärde Evangeliet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för traditionen och de som i en viss mening mindre
gynnsamma.

I de följande föreläsningarna går nu Sanday igenom dels
de fakta, som gynna den traditionella uppfattningen, dels de
som bereda svårigheter. Då författarens bekännelse om sin
ståndpunkt, hans betraktelse af litteraturen och dess olika
riktningar samt hans utveckling af sina metodiska grundsatser,
liksom den engelsk-amerikanska metoden i allmänhet till
skillnad från den tyska, synes oss vara det mest intressanta i
arbetet, så hafva vi mest dröjt vid de två första föreläsningarna
och vilja nu blott i största korthet nämna hufvudinnehållet i
de följande.

Den tredje föreläsningen handlar om »författarens
ståndpunkt». Författaren till fjärde evangeliet intager ett
ögonvittnes ståndpunkt såsom synes af 1 Joh. 1 (nämligen under
förutsättning att 1 Joh. bref har samme författare som
evangeliet), Joh. 1: 14; 19: 35. Angående det sistnämnda stället är
Sanday böjd att antaga Zahns tolkning: »Och den som har sett
detta (nämligen Johannes) har vittnat därom, och hans
vittnesbörd är sant, och denne (nämligen Kristus) vet, att hans
vittnesbörd är sant.» Utom dessa tre ställen finnas enligt Sanday
andra, som indirekt förutsätta ett ögonvittne.

Sedan kommer frågan, hvilket detta ögonvittne är, och då
intager Sanday sin ställning till Delffs teori, enligt hvilken
författaren likaledes varit ett ögonvittne, men en presbyter
Johannes. Sanday anmärker däremot: 1) Petrus och den lärjunge,
som Jesus älskade, äro nära med hvarandra förbundna vänner
i fjärde evangeliet. På samma sätt förbindas Petrus och
Johannes (Sebedei son) i de andra evangelierna, i Apg. och i
Galaterbrefvet. Det är då sannolikt, att fjärde evangeliets
»lärjunge som Jesus älskade» är den ledande aposteln
Johannes. Delffs teori förutsätter tvänne par (Petrus + den älskade
lärjungen och Petrus + Johannes, Sebedei son) som blifva allt
för mycket dubletter af hvarandra; 2) den allmänna
fornkyrkliga traditionen tillskref icke Johannes, Sebedei son, en
våldsam död (och icke heller Johannes af Efesus). Däraf blir det
sannolikt, att Johannes af Efesus var Sebedei son.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free