- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
19

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Ett engelskt arbete öfver Fjärde Evangeliet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den första af dessa invändningar tar ingen hänsyn till
hvad Harnack och andra tro sig ha funnit, nämligen att
presbytern (Johannes) blifvit (afsiktligt) sammanblandad med
Johannes, Sebedei son. Ifall så skett, så är det just att vänta,
att en sådan dublett uppstått som Sanday finner oantaglig. Man
kan väl ock säga, att ju närmare man förbinder fjärde
evangeliets författare med Petrus, dess svårare blir det att förklara
den stora skillnaden i anda m. m. mellan fjärde evangeliet och
de synoptiska, och att just från den synpunkten traditionen om
Sebedei son som författare blir misstänkt. — Med afseende på
den andra invändningen vet Sanday väl, att man på senare
tider funnit en från Papias härstammande uppgift, enligt
hvilken Johannes, Sebedei son, blifvit dödad af judarne. Sanday
lägger dock här ingen vikt därvid, eftersom traditionen för
öfrigt (t. ex. hos Eusebius) ingenting vet därom. Men just
detta synes oss visa, att det är någonting sjukt med
traditionen om Johannes, Sebedei son, som fjärde evangeliets
författare. I alla händelser är det något starkt af Sanday att rent
af argumentera från den gängse traditionen, att Johannes,
Sebedei son, icke dött en våldsam död, då ett gammalt vittne
direkt säger motsatsen. Det är, kan man väl säga, med
användande af en svag metod som Sanday kommer till det
resultat, att fjärde evangeliets författare är Johannes, Sebedei
son. Han erkänner emellertid att åtskilligt talar för Delffs
hypotes och mot traditionen.

I fjärde föreläsningen talar Sanday om »evangeliets
pragmatism», de fakta eller realia angående tillståndet bland
judarne på Jesu tid, som nämnas i evangeliet. Författarens stora
kännedom därom talar, menar Sanday, för traditionens
riktighet.

De tre följande föreläsningarna handla om svårigheter, som
anförts emot traditionen om fjärde evangeliet. Den femte
handlar om »berättelsens karaktär», dess olikhet mot synoptikernas
i uppgiften om skådeplatsen för Jesu verk, om dess tidslängd,
om händelsernas ordning och om datum för Jesu sista måltid,
vidare om påstådd brist på utveckling i evangelistens historia,
om de egendomliga dialogerna m. m. Den sjätte föreläsningen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free