- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
23

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Katolicism och protestantism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

faktorer, hos hvilka den först sökte sitt stöd. Antikens
tänkesätt[1]
och tro, dess historiska traditioner och dess folks
egendomligheter i inre samverkan med den kristliga princip, som
ungdomlig trädde ut ur judendomens sköte, det är egentligen
katolicismen. Och för att förstå den ha vi att historiskt följa
denna samverkan, till dess trycket af de främmande momenten
måste bli kristendomens väsen så olidligt, att förnyelsen af
detsamma framstår som nödvändig.

I de apostoliska församlingarna var kristendomens princip
tämligen ren, ehuru den ensidigt gjorde sig gällande från
hoppets synpunkt. Deras kristendom tog sig förnämligast uttryck
i öfvertygelsen att vara Kristi brud, som snart skulle hämtas
till sitt nya hem. Läran var mycket enkel. Från gamla
testamentet hade man monoteismen, dekalogen och den messianska
profetian samt den historiska blicken för Kristi ankomst.[2] Från
den evangeliska traditionen hade man Kristi lif och från de
apostoliska skrifterna hade man anvisningar, råd och
förmaningar. Emellertid kom man redan tidigt i beröring med den
grekiska religionsfilosofien. Då uppstod intresset för den sanna
läran i en helt annan mening än förut. Sanningen i Kristus
skulle nu ådagaläggas i anslutning till den grekiska
intellektualismen. Logosbegreppet blir därför nu snart den allt
uppslukande synpunkten, och intresset för kristologiska lärosatser
behärskar ej blott teologerna utan äfven i hög grad
menigheterna. Samtidigt blir frågan om kätteri och villomeningar af
en mera komplicerad beskaffenhet än förut. Spekulationen och
det teologiska tänkandet tages därför nu i anspråk för
församlingarnas bevarande från falska läror. Och man ser sig äfven
om efter andra medel för samma ändamål: Man vädjar till det
ursprungliga ordet och samlar en ny kanon. Men då det icke
hjälper, emedan nya synpunkter inkommit, hvilka icke funnos
i de apostoliska skrifterna, och emedan deras ord kunna


[1] Antikens religiösa egendomlighet vid kristendomens annalkande kan
kännetecknas med följande ord: Mysterier, sakramenter, synkretistisk
religionsfilosofi, längtan efter det öfverförnuftiga.
[2]
Det öfriga tolkades allegoriskt till ett slags bekräftande förklaring af
detta, som var hufvudsaken.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free