- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
30

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Katolicism och protestantism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig gällande, då upplöser hon sig själf. Hon består af
motstridiga element.

Det andra, som här skulle framhållas, utgöres af
individuella inre erfarenheter af verkligt religiös art.

Under alla de århundraden, som förflutit från
kristendomens uppkomst, ha sådana förekommit inom katolicismen. De
ha icke alltid kunnat kallas kristliga, men religiösa och
personliga ha de ofta varit. Skulle vi bedöma katolicismen efter
det innerliga och personligt fromma lif, som många af dess
varmaste anhängare lagt i dagen, måste vi få en mycket
gynnsammare uppfattning af dess väsen, än när vi betraktar den
från vår första synpunkt.

I en viss mening har Kristi efterföljelse ofta öfvats med
det största allvar af katolska fromma. Det är med afsikt som
jag begagnar orden »i en viss mening», ty efterföljelsen har
visat sig här äga en karaktär, som icke kan sägas vara så
alldeles nytestamentlig. Full af verklig hänförelse har den
kunnat vara, förenad med oförställd ödmjukhet, äfven buren af en
känsla af synd, ja till och med ock af en motsvarande
erfarenhet om Guds nåd. Men ursprungligt kristlig har den dock
ej varit.

Ett af den bibliska trons karaktäristiska kännemärken har
alltså saknats, nämligen den rätta frimodigheten i själen. Vi
förstå hvad som härmed menas, när vi betrakta den katolska
kyrkans störste religiösa personlighet och hans tro.

Det kan icke förnekas, att, när det är fråga om
erfarenheter på det inre lifvets område, Augustinus är den mest
betydande af katolicismens individualiteter. Hans själserfarenheter
höra till de djupaste som religionernas historia omtalar, och
han skildrar dem med en vältalighet och en innerlighet, som
gjort dem fruktbärande under århundraden. Katolicismen kan
därför aldrig såsom religion fullständigt uppfattas utan honom.

Augustini själshistoria kan religiöst uttryckas med orden:
den syndiga människans ofrihet och vanmakt, den gudomliga
nådens kraft, härlighet och sötma. Synd och nåd, ofrihet och
förlossning blef hos honom som hos apostlen Paulus religionens
egentliga tema. Sedan denne apostels dagar hade heller icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free