- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
50

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Religionshistoriska folkböcker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nyskapelse utöfver hvad Jesus gifvit och gjort, icke en tid som
behöfde taga upp från främmande, för resten ett okändt, håll
nya idéer för att öfverföra dem på Jesus Kristus, i syfte att
göra honom större än han var, utan i stället en tid, som
kämpade med stora svårigheter för att kunna fasthålla och bevara
den rikedom man hade och hvad man alltfort fick erfara.
Rikedomen var så stor, personens rikedom var så öfvermåttan stor,
att det var svårt att genast i mänskliga ord ge klart uttryck
åt allt hvad man af honom undfått. Detta visas bäst af
Johannes-evangeliet, som är och förblir en gåta, så länge det
göres till produkt af en senare spekulation utan annat
samband med sitt föremål än den blinda kärleken. Detta
utomordentliga dokument skall, åtminstone enligt en del af
ofvanstående författares mening, vara frukten af Pauli åskådning
(se t. ex. Wernle sid. 33). Men, trots likheten i åtskilligt, äro
dock Johannes och Paulus mycket olika; och det kräfves ock
något mer än ett blott antagande, om det gäller att bevisa, att
en lärjunge till Jesus — låt oss säga — i slutet af 1:sta eller i
början af 2:dra århundradet tagit sig för att med en ny skrift
totalt omforma den evangeliska traditionen efter en Paulus, som
enligt samma herrars antagande åter lefde på ett slags
kompromiss med de judekristna apostlarna, dit Johannes hörde — för
det mesta var stadd på missionsresor till stor del i en annan
världsdel och själf ej skrifvit något mer än tillfälliga bref och
dog åtskilliga decennier före detta evangeliums första
upprinnelse. I hela denna serie af antaganden ligga lika många olösta
problem, som ingen af dessa författare ens sökt klargöra, än
mindre lösa. Till dessa svårigheter komma andra, icke mindre
allvarliga för den, som tänker rätt på dem. De första
lärjungarna skola, säges det, ha haft en så hög uppskattning af
Jesu person, att de målat honom på guldgrund, d. v. s. de ha
i sin kärlek och beundran öfverfört på honom titlar och
benämningar, som han ej gjort anspråk på, men som han enligt
deras brinnande hjärtan väl förtjänade. Men en verklig kärlek
och beundran har ju sin grund i något undfånget, och om det
undfångna utgjordes af andliga skatter, af sanningskärlek,
rättfärdighet och helighet, så inställer sig ett nytt problem af
psykologisk art, om man ponerar, att tacksamheten för sådana
gåfvor yttrat sig i en total omvandling af personen, så att han
i st. för en människa rätt och slätt blifvit Fadrens son, i st.
för en lidande rättfärdig, den som bar världens synd till
försoning, i st. för en död, herren öfver både lifvet och döden, i st.
för ett högt ideal, världens frälsare. Det duger icke att gå
förbi sådana frågor, ty de kräfva sitt svar. Bli de icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free