- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
81

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Litteraturanmälan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

väcka sensation — men ock på ett intensivt sätt utnyttjas. Så
komplettera de bägge forskningsvärldarne hvarann; och det
kännes blott harmligt, att vår elementarundervisning i
allmänhet gjort oss så uteslutande hänvisade till endast den ena af
dem. — Som en särskild förtjänst i Workmans litteraturstudier
må framhållas, att han utnyttjat den moderna
religionshistoriska forskningen, som blifvit allt viktigare äfven för
kyrkohistorien, t. ex. Cumont: Textes et Monuments figurés relatifs
aux mystères de Mithra, Lafaye: Histoire du Culte des
Divinités d’Alexandrie hors de l’Egypte, etc.

En antydan om här anmälda boks innehåll och ett
kortfattadt referat af ett par punkter torde vara nog att visa,
hvilka intressanta problem där äro föremål för undersökning. —
Första kapitlet behandlar »The Master and His Disciples». Vi
upptaga därur redogörelsen för rättegången mot Jesus; denna
har sin betydelse icke blott i sig själf utan äfven som ett
förebud om den form, under hvilken mängden af kristna vittnen
skulle blifva behandlade. I en detalj är likvisst rättegången
mot Jesus enastående; den gamla världens två viktigaste
lagsystem, det romerska och det judiska, hade bägge att söka lösa
frågan om hans skuld. — Så länge Jesus var i Gallileen, hade
Sanhedrin ingen laglig makt öfver honom; men i Jerusalem
kom han under dess kontroll; dess medlemmar voro alltså i
sin fulla juridiska rätt att häkta och rannsaka honom; endast
i fråga om dödsstraff skulle formellt samtycke af romerska
prokuratorn inhämtas. Det var därför ock i sin ordning, att
fariséerna hade en romersk soldatkohort med vid Jesu
fängslande; och det synes i själfva verket ha varit denna, som
verkställde häktningen, sedan tempelpolisen i det kritiska
ögonblicket gripits af panik. Sedan romarne lämnat Jesus åt
Sanhedrin, var deras uppgift tills vidare slut. Jesu privata förhör
inför Hannas var alldeles olagligt; det offentliga inför Sanhedrin
skulle ha varit lagligt, om det ej hållits på natten, och om
minst 12 timmar fått förflyta mellan förhör och dom. Som
det nu var, blef hela förfarandet ett mord. Dessutom var det
strängt förbjudet att fälla någon på hans blotta bekännelse.
Äfven häri blef Jesus ett med sina bröder, hvilka oftast
dömdes blott på deras bekännelse. — Jesus dömdes för hädelse;
och utan tvifvel hade det varit lätt att få den nödvändiga
stadfästelsen af Pilatus, som föga bekymrade sig om judarnes
inre religiösa strider. Men då skulle Jesu död enligt lagen ha
blifvit stening, icke missgärningsmannens skymfliga död på
korset, som kunde för alltid förhåna Jesu messianska anspråk.
För att nå detta mål ändrade prästerna sin anklagelse inför
Pilatus från hädelse till högförräderi. Men därmed kräfdes en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free