- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
87

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - E. S.: Nytestamentliga anmärkningar - 1. »Kreter ljugare städs»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Denna tanke går emellertid igen ej blott uti en Lukianos’
sarkasmer öfver den grekiske guden utan äfven i de kristnas
uttalanden gent emot hedendomen. Sålunda låter t. ex.
Lukianos Timon (Tim. 6) bele Zeus och säga till honom, att det
nu är tid på att han skyndar sig, »för såvida icke — säger
han — den kretensiska myten skulle visa sig vara riktigt sann,
hvilken de berätta om dig och din grafvård». På samma sätt
tillrättavisar Laktantius (Div. Instit. col. 179) Cicero, därför att
denne (i De natura Deorum) har talat om trenne gudar vid
namn Jupiter, af hvilka den ene hade sin graf på Kreta. Huru —
frågar Laktantius — kan gud vara lefvande här och död där,
ha ett tempel här och en graf där? Äfven martyrerna voro,
påpekar Harris, ifall vi få tro deras Acta, icke sena att göra
bruk af den humoristiska sidan i den hedniska traditionen.
När t. ex. Achatius befalldes att offra till Jupiter, frågade han:
»Till den, hvars graf visas på Kreta? Har han då uppstått
från de döda?»

Å andra sidan måste den hedniska religionens representanter
naturligtvis betrakta sådana uttalanden som hädelser. Äfven
för en Epimenides, som ju skall ha inlagt stor förtjänst
ifråga om förädlandet af den grekiska religionen, måste ju en
saga, som gick ut på, att den högste guden låg i en graf,
innebära någonting oerhördt; och det är begripligt, att han i ifvern
att stäfja en sådan förnekelse kunnat gå så hårdt åt sina egna
landsmän, som han gjort enligt citatet i Titusbrefvet. Andra
ha, än mera ironiskt, än mera allvarligt, tadlat kreterna för
samma sak. I den s. k. grekiska Ontologien (111, 22)
förekommer ett epigram, hvars innehåll Harris ej opassande
sammanställer med det engelska epitafiet:

Here lies the body of Jonatan Ground,
Who was lost at sea and never found.


Epigrammet beskrifver huru en död och begrafven kreter
förlorade sitt lif. Det var en viss Astydamas, son till Damis.
De farliga klipporna vid Malea hade blifvit hans graf. För
länge sedan ha sjöodjuren ätit upp honom. Men folk ha satt
upp en falsk grafvård på stranden. Inte underligt, då kreter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free