- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
108

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Religion och evolution

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

former och under kategorien för orsak och verkan. I detta sitt
intresse är religionshistorien äfven angelägen att uppspåra
religionens yttersta ursprung i mänsklighetens historia, att nå
tillbaka till ett ännu icke religiöst stadium, hvarur religionen
så småningom utvecklat sig. Man har ock, säger förf., trott
sig finna representanter för ett dylikt religionen förberedande
stadium i åtskilliga lågt stående vilda stammar i Australien,
bland hvilka man ej kunnat upptäcka något religiöst lif, men
väl förutsättningar för ett sådant. Genom en undersökning af
lifvet i dessa stammar under jämförelse med motsvarande
förhållanden hos afrikanska negerfolk kommer emellertid Jevons
till det resultatet, att man icke hittills har med full evidens
kunnat ådagalägga, att det i mänskligheten existerar eller
existerat något folk eller någon stam, som varit fullt främmande
för religiösa föreställningar. Stammar, hos hvilka resande,
som vistats där i åratal, ej kunnat spåra några som helst
religiösa bruk, visa sig dock för den religionshistoriskt skolade äga
en mången gång ganska utvecklad religion eller åtminstone
rudiment af en sådan. Dylika stammar, som skenbarligen höra
till ett mycket primitivt stadium i den religiösa utvecklingen,
visa sig för vetenskapsmannens skärpta blick ofta ha en lång
utveckling bakom sig, en utveckling, som dock ej alltid gått
uppåt mot högre och högre stadier, utan som har
degenerationens form. Därför är det ock ofta så, att de skenbarligen
religionslösa vildarna befinna sig längre från utvecklingens
källsprång än de, hos hvilka ett mera utveckladt religiöst lif
kunnat iakttagas. I öfverensstämmelse med denna observation
anser förf. såsom ett misstag, hvilket ofta begås af
religionshistorikern, att betrakta magien såsom ett religionen
förberedande stadium eller t. o. m. såsom religionens första stadium;
magien representerar tvärt om ett långt framskridet skede i
religionens utveckling och är ett tecken på degeneration. —
Resultatet af den första föreläsningen — arbetet utgöres
nämligen af fyra föreläsningar, som af förf. hållits i Cambridge —
blir alltså det, att religionshistorien ännu ej med fullt fog har
kunnat fastslå någon bestämd teori angående religionens
historiska ursprung.

Innehållet af de tre följande föreläsningarna är i korthet
detta. Religionshistorien är erfarenhetsvetenskap, men den
ser erfarenheten från en viss ensidig synpunkt och abstraherar
vidare från vissa erfarenhetsfakta för att koncentrera sig på de
öfriga. Häri ligger dess begränsning. Den ser för det första
— såsom all evolutionism — erfarenheten från utvecklingens
synpunkt, arbetar m. a. o. ut ifrån en åskådning, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free