- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
128

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Jesu frestelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Jesu frestelser.



K. Bornhäuser: Die Versuchungen Jesu nach dem
Hebräerbriefe, A. Deichert’sche Verlagsbuchhandlung Nachf. (Georg
Böhme). Leipzig 1905, 18 sid. 0,60 Mk.


Professor Bornhäuser i Greifswald har uti en kortare
uppsats, intagen i en festskrift, som tillägnats professor Kähler på
hans 70-årsdag, företagit sig att ställa frågan om Jesu
frestelser i Hebreerbrefvet under ny belysning. Man följer honom
med intresse genom den lilla uppsatsen och helt säkert är den
förtjänt af ett omnämnande för Bibelforskarens läsare.

»Jesus har blifvit frestad». Den satsen har, såsom prof.
B. påpekar, blifvit ett påstående, gemensamt för alla
framställningar af Jesu lif. Men man tyder denna sats olika. Var
Jesus blott människa såsom vi, då är det själfklart, att han
också blef frestad såsom vi. Men är Jesus Gud, då är hans
frestelse ej utan vidare någonting själfklart utan innefattar i
sig ett problem. »Jesus frestad» och »Jesus Gud»: dessa två
utsagor synas utesluta hvarandra. Jesu guddom synes strida
mot hans frestelse, frestelsen mot hans guddom.

Från faktum af Jesu frestelse argumenteras mot Jesu
guddom. Och det har man rätt till, om man ej låter sig nöja
med svaret: »Jesus frestades, försåvidt han var människa, men
icke, försåvidt han var Gud». Är Jesus Gud, då är han det
alltjämt, alltså äfven, när han frestas. Fasthållas måste, att
det om Jesus gäller: »non potuit peccare» — på grund af hans
guddom.

Men huru kan det då talas om hans frestelser? Blir ej
talet därom blott en fras?

Frestelse föreligger blott där, hvarest möjlighet finnes att
handla annorlunda, än man bör. Å andra sidan föreligger
frestelse endast där, hvarest den frestande retelsen framkallar
en, om än aldrig så minimal eller momentan, rörelse till att
afgöra sig mot Gud. Hvarest det ena eller andra icke äger
rum, blir det icke någon frestelse af. Vi råka därför alltjämt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free