- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
247

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Josef Sjöholm: De gammaltestamentliga citaten i Galaterbrefvet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

helt ny vändning, som för honom var bekväm? Vi kunna icke
säga detta. Han har blott tillsatt någonting, som låg implicite
i det ursprungliga stället, visserligen emedan det passade honom
i sammanhanget. Det gick lättare för honom, då han citerade
fritt. Sångaren säger, att sådan han själf var kunde kan icke
bestå inför Herren i domen, ja ingen människa, sådan hon i
sig själf är. Men hvad han och hvarje människa borde vara,
det angaf lagen. Ingen motsvarade således lagen och kunde
därför icke efter den rättfärdigförklaras. Aposteln säger
detsamma. Är denna vår betraktelse riktig, så betecknar νόμος
icke rituallagen, utan lagen i betydelsen af Guds förblifvande
vilja. (Jfr äfven Vollmer, pag. 49.) Vi böra tillägga, att
rabbinerna tilläto sig stor frihet i citerandet äfven genom ords
inskjutande, och det är icke otroligt, att Pauli rabbinska
bildning i detta afseende fortverkat äfven sedermera.

Kap. 3: 6: ἐπίστευσεν τῷ θεῷ καί ἐλογίσθη αὐτῷ εἰς δικαιοσύνην
(Jfr Jak. 2: 23, Rom. 4: 3) är fullkomligt efter LXX, Gen. 15: 6.
Detta bestyrker, att det är ett citat, och äfven Sieffert erkänner
det som ett sådant, såsom vi hörde.

Användningen af stället är också riktig. Sammanhanget
med det föregående är tydligen följande: Han (d. v. s. Gud),
som förlänar eder Anden och verkar krafter i eder, gör han
det på grund af lagens gärningar eller på grund af trons
hörande (l. hörandet i tron)? Han gör det på grund af trons
hörande, likasom Abraham o. s. v.

Naturligtvis uttrycker καθώς, såsom Zahn uttryckligen
anmärker,[1]
icke, att räknandet af Abrahams tro såsom
rättfärdighet är detsamma som galaternas utrustning med Anden och
hans krafter, utan blott att den verkan, som framträder hos
galaterna, och det omdöme, som fälldes om Abraham, båda ha
sitt ursprung (obs. ἐκ) uteslutande i samma källa, nämligen tron.

Kap. 3: 8: (ὅτι = att) ἐνευλογηθήσονται ἐν σοί πάντα τὰ ἔθνη.
Citatet sluter sig rätt nära till LXX. Där heter det Gen. 12: 3,
slutet: ἐνευλογηθήσονται ἐν σοὶ πᾶσαι αἱ φυλαὶ τῆς γῆς.
Förändringen från πᾶσαι αἱ φυλαὶ τῆς γῆς till πάντα τὰ ἔθνη hafva


[1]
I sin kommentar: Der Brief des Paulus an die Galater ausgelegt
von D. Theodor Zahn, 2:te Aufl. 1907.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free