- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
312

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - E. S.: Modern teologi på den gamla trons grund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förklara en födelse af jungfrun som det nödvändiga korrelatet
till födelsen af Gud innebär ett omdöme om Guds förmåga
och handlande, som icke anstår utan öfverskrider vår
befogenhet» (sid. 28). Förf. anmärker, att detta erkännande gifves
äfven af en annan, mycket konservativ teolog, nämligen
Grützmacher i hans skrift: »Die Jungfrauengeburt».

Hvad som för förf. i detta stycke är hufvudsak, det är att
Jesu enastående förhållande till Gud, såsom son till Fadern, icke
är ett förvärfvadt eller vunnet utan ett för hans person
konstitutivt förhållande. Och äfven om nu, hvilket han medger
såsom en möjlighet, födelsehistorien är ett poetiskt uttryck för
den första församlingens tro på Jesus, så visar den i alla fall,
att redan den generation, som haft Jesus ibland sig, hört hans
ord och sett hans gärningar, haft just samma uppfattning
(sid. 29).

Af lika stort intresse är det att höra förf:s uppfattning af
uppståndelsen. Hvad det här kommer an på, är — säger han
— att Jesus verkligen uppstått. »Detta, att han icke, såsom
det gäller om alla andra som dött, förblef i döden, utan
återvann lifvet och som den lefvande uppenbarade sig för de sina,
detta sakförhållande är det viktiga, icke sättet, huru öfvergången
från döden till lifvet skedde, om denna öfvergång bestod i
egenartad lefvandegörelse på nytt af den i grafven liggande
kroppen eller i ett beklädande af den döde med en ny kropp.
För det sistnämnda vilja några åberopa sig på Paulus. För
min del hyser jag den uppfattningen, att Paulus likaväl som
evangelierna företräda det förstnämnda alternativet, och att
endast detta löser de föreliggande svårigheterna. Men jag
medgifver, att vi, som hylla den sistnämnda uppfattningen, lika
så litet kunna klargöra (vorstellig machen) själfva öfvergången,
som de, hvilka representera den förstnämnda uppfattningen.
Det, hvarpå trons intresse hänger, är också här
sakförhållandet själft, Jesu Kristi sannskyldiga uppståndelse från döden
såsom en reell uppenbarelse af lifvet, hvilket är starkare än
döden»
(sid. 33 f.).

I en not har förf. vidare utvecklat denna sin uppfattning
gent emot dem af hans likasinnade, som af hans ståndpunkt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free