- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugufjärde årgången. 1907 /
393

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Litteraturanmälan - Haussleiter: Die vier Evangelisten - Wünsche: Salomos Thron und Hippodrom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

»För att bestå luttrad och i sanning renad vid tidens slut
behöfver Kristi kyrka, att Johannes’ ande kommer ned öfver henne.
Män, hvilka det är gifvet att aflägga ett johanneiskt
vittnesbörd, hvilka det lyckas att höja det höga mysteriet af Guds
människoblifvande i Jesus öfver allt och därur härleda all
vishets och kunskaps fullhet och all helgelses kraft — de äro
förelöparne till en bättre, mera fulländad tid — för en helig,
allmännelig och apostolisk kyrka.» H. F.

August Wünsche: Salomos Thron und Hippodrom
Abbilder des babylonischen Himmelsbildes. (Band II, Heft 3 af
serien Ex Oriente Lux). Leipzig 1906. Förlag: Eduard
Pfeiffer. 56 sidd. Pris 1:20 M.


Om Salomos tron heter det i 1 Kon. 10: 18 ff.: »Och
konungen gjorde sig en stor tron af elfenben och öfverdrog
den med gediget guld. Sex trappor hade tronen, och tronens
spets var baktill rundad, och armstöd voro på båda sidor vid
sittplatsen, och två lejon stodo invid armstöden. Men 12 lejon
stodo på de sex trapporna på båda sidor. För intet rike har
något dylikt blifvit gjordt.»

I den judiska haggadan förekomma en mängd kortare eller
vidlyftigare utsagor om denna tron, hvilka utsagor
sammanställas af Wünsche. De visa alla, att tronen hade kosmologisk
betydelse, att alltså den urgamla orientaliska världsbilden
återspeglas äfven i dessa traditioner. De sex trapporna tillsammans
med tronens spets beteckna de sju himlarna, något som
uttryckligen framhålles i Midrasch Ester till kap. 1: 2: »Tronen var
byggd i form af dens vagn, som talade, så att världen vardt
till, den Helige, välsignad vare han. Och så heter det:
’Tronen hade sex trappor, motsvarande de sex himlasfärerna. Men
de äro väl dock sju? Rabbi Abun sade: Den ort, där konungen
(Grud) tronar, är förborgad.»

Då Salomos tron alltså afbildar världen, så betyder ett
sittande på en sådan tron att man utöfvar herradömet öfver hela
världen, att med andra ord den som sitter där är Guds egen vikarie
på jodren. Också förtälja de judiska traditionerna, huru Salomos
tron blifvit flyttad från det ena landet till det andra, allt efter
som det ena eller andra haft eller gjort anspråk på
världsväldet. När Salomo dött, skall Egyptens konung Sisak hafva fört
tronen till Egypten och under ett följande olyckligt krig med
Etiopiens konung Serah skall han till denne hafva måst lämna
tronen. Från Serah har den kommit till Juda konung Asa,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:03:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1907/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free