- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjuguåttonde årgången. 1911 /
402

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

402 N. J. GÖBANSSON

nisses dieses Wortes das Allererste fur sie ist (s. 177). Och
det krafvet leder enligt Ihmels äfven därtill, att teologien skall
ställa sig förstående och läraktig i förhållande till den eller de
vetenskaper, som behandla de närbesläktade områdena och de
med dem sammanhängande gebiten, äfven om dessa
vetenskaper skulle för teologen synas alltför kritiska... Alle historische
Arbeit ist, säger han, notwendig irgendwie kritische Arbeit.
Aber dariiber känn grundsätzlich angesehen ein Zweifel nicht
bestehen, dass die Besultate dieser Arbeit an der Schrift flir
die Praxis der Kirche in Predigt und Unterricht fruchtbar
ge-macht werden miissen (s. 177).

I princip går sålunda Ihmels mycket långt i den riktning,
som en ny tid fordrar. Och vi sakna därför icke anledning
att sätta större förväntningar på resultaten af hans dogmatiska
arbeten än som numera kan följa af den omständigheten, att
han är s. k. erlangerteolog. Utom det, som jag nu påpekat
om hans principiellt vidhjärtade ställning till vetenskaplig och
historisk forskning, bör jag här måhända ytterligare
understryka, att han kraftigt fullföljer de stora erlangerteologernas
erfarenhetsmetod. Det är i själfva verket ingenting, som han
mer och oftare betonar än detta, hur forvandt det är att
skolastiskt deducera fram trosläror ur abstrakta teorier eller
blotta lärosatser. Han vill, att trosinnehållet alltid skall vara
en framställning af andliga erfarenheter och ett vittnesbörd om
d(et, som verkligen upplefvats såsom uppenbarelse. Der
Grund-schade der Theorie ist, säger han, dass sie eben zu sehr Theorie
ist statt das Alles wirklich an dem praktischen Interesse des
Glaubens orientiert wäre (s. 110)... Alle Yersuche, aus dem
Wesen Gottes auf spekulativem Wege die Notwendigkeit der
Trinität abzuleiten, sind bestimmt abzulehnen. Der christliche
Glaube erwächst ganz aus der Wirklichkeit, wie sie in der
Offenbarung sich ihm aufdrängt (s. 182). Teologen har att
återgifva och vetenskapligt bearbeta sådana sanningar, die
un-mittelbar dem Glauben durch die Wirklichkeit aufgedrängt
wird.

För den, som tror på teologiens framtid, på dess förmåga
att göra sig gällande i hvarje tid och genom hvarje kultur-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 31 04:00:10 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibelfor/1911/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free