- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjuguåttonde årgången. 1911 /
403

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEOLOGISKA CENTRALPROBLEM 403

förnyelse, är det Verklig glädje att kunna lägga märke till
dylika utsagor hos en så konservativ teolog som Ihmels. I
princip har ju äfven han sålunda intagit sin position i nivå
med samtidens bästa intentioner. Och de äro, dessa utsagor,
ej menade som allmänna fraser i saknad af inflytande på
det egentligt afgörande teologiska åskådningssättet, utan de
åsyfta att karakterisera den metod, som faktiskt följes.

De tankar och yttranden jag här framdragit ha till största
delen afsett teologens sätt att forska och tänka, d. v. s. de ha
hufvudsakligen varit af formell och metodisk räckvidd. Vi
möta emellertid äfven motsvarande yttranden hos Ihmels, hvilka
direkt angifva innehållet. Så t. ex. finna vi honom med mycken
bestämdhet framhålla, att teologien till sin kärna måste vara
ett uttryck för kärlekens seger. Was aber immer, säger han
(s. 103), dem religiösen Erleben als eine Wirklichkeit sich
aufzudrängen vermag, ist im Grunde nichts anderes als das
Geheimnis der Liebe... das Geheimnis der Liebe, durch das
die Menschheit allein zu leben vermag. Vi vilja ingenting
annat, tillägger han, med alla våra dogmatiska formler och
satser än detta att för vår del hjälpa till, så att vittnesbördet
om den kärlek, af hvilken mänskligheten skall lefva, aldrig
förstummas ibland oss. Det är denna kärlek, vill han säga,
hvilken i historien gör sig uppenbar och där verkar förlossande,
när den af människan upptäckes som den lefvande Gudens
handlingssätt — det är denna kärlek, som skall utgöra teologens
och dogmatikerns kunskapsobjekt. Vi skola, säger Ihmels, i
historien erfara Gud såsom kärleken, d. ä. vi skola efterforska
hans spår där, hans uppenbarelse såsom en gärningens
uppenbarelse (Tatoffenbarung) till vår frälsning. Och hvad
bibelordet beträffar, så blir detta enligt Ihmels först då rätt
för-stådt såsom ett Guds ord, när det uppfattas och tillägnas såsom
en inspirerad text till dessa handlingar, i hvilka Guds
upprättande och frälsande kärlek strömmar den sökande människan
till mötes.

Det är tydligt att när jag nu trots alla sådana uttalanden,
som ingen kan motsäga, känner mig manad att göra kritiska
invändningar mot Ihmels teologiska position, så går jag till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:05:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1911/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free