Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
68 LITTEEATÜEANMÄLAN
religiös och naturlig verklighet, hvarigenom den förra i viss
mån afkortas, torde väl dock vara ägnadt att väcka betänksamhet.
Resultatet af undersökningen kan sammanfattas i dessa
tänkvärda ord af förf. (sid 34): »Tron på undret är ej ett blott
försanthållande af vissa fakta utan rör sig om en fundamental
nödvändighet; den är ej ett teoretiskt antagande utan en
öfvertygande personlig erfarenhet».
T. Fr-n.
Paul Gennrich, Moderne buddhistische Propaganda und
indische Wiedergeburtslehre in Deutschland. Leipzig, A.
Deichertsche Verlagsbuchhandlung Werner Scholl, 1914, 52 s.
Pris: l,w M. häftad.
Då teosofien äfven i vårt land utöfvar ett visst inflytande
genom sin propaganda, är det ej utan sitt intresse att erfara,
huru den verkar och motverkas i Tyskland. Där finnas flera
föreningar af buddhistisk färg, hvilka nitiskt arbeta för den
buddhistiska missionen.
År 1903 grundades i Leipzig en buddhistisk
missionsförening. Tre år därefter öfvergick den till ett »buddhistiskt
sällskap» med ett eget tidningsorgan. År 1911 sammanslöto sig
flera likartade föreningar i »Mahabodhisällskapet», som vill
utgöra en gren af det »buddhistiska brödraskapet», omfattande
alla buddhismens vänner och anhängare. Denna
sammanslutning tillåter ej något angrepp på andra religioner, men gör likväl
sitt basta i att vinna terräng för en moderniserad buddhism.
Äfven teosofien utgör en afläggare af buddhismen, ehuru
den visar sig något vänligare stämd mot kristendomen. År
1875 grundade den mycket omtalade fru Blavatsky »det
teosofiska sällskapet», som för närvarande omfattar nära 1,000
lokalföreningar, spridda öfverallt inom den civiliserade världen.
Då fru Blavatsky år 1891 afled, upptogs hennes fallna mantel
af öfverste Oleott, som utgifvit en katekes i den buddhistiska
läran, hvilken i en massa upplagor blifvit spridd inom de
kristna länderna.
I nov. 1911 grundade den äfven i vårt land bekanta Annie
Besant ett nytt världsförbund vid namn »Orden för stjärnan i
öster», hvars egendomlighet ligger däri, att man här väntar
på en snart kommande världsfrälsare, som skall föra
mänskligheten in i den tesofiska samlingen.
I alla de buddhisfciskt färgade föreningarna återkommer
reinkarnationsläran såsom den genomgående röda tråden. Denna
lära förefinnes redan inom brahmanismen före Buddhas upp-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>