- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
95

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EN NY PSALMKOMMENTAR 95

helgas bland hedningarna. Härmed förbinder sig en
betydelsefull förändring af det eskatologiska hoppet, i det för
Hesekiel en kultmenighet, ledd af en from furste, ersätter
det gamla idealet af ett luttradt folk under kungadömets
ledning. Den eskatologiska framtidsbilden har äfven däri
undergått en högst betydelsefull förändring, att Hesekiel
skiljer mellan folkets förlossning ur fångenskapen såsom en
historisk händelse och den sista striden mellan Herrens folk
och hedningarna, som skjutes fram i ett mera aflägset
fjärran. Exilens profeter efter Hesekiel följde honom
visserligen icke i hans tankegång om den messianska tidens inbrott
utan sammanflätade detta som de föregående profeterna
omedelbart med de samtida historiska händelserna, men för de
följande århundradena fick Hesekiels eskatologi den allra största
betydelse, i det såväl den deuteroprofetiska som den
apokalyptiska litteraturen med förkärlek byggde vidare på hans
skildring af världsmaktens sista anlopp mot gudsriket.

Härmed förbinder sig ett annat drag hos Hesekiel, som
så småningom bidrog att prägla den följande utvecklingen.
En Jesajas storslagna tankar om huru hedningarna skulle
upptagas bland Guds tillbedjare, tankar, som fördjupade af
Jeremia mot slutet af exilen ännu starkare framträda hos
Deuterojesaja, saknas hos Hesekiel, som i stället slungar
kraftiga hotelser mot de folkslag, hvilka misshandlat Israel och
därvid menat sig triumfera öfver Israels Gud.
Nationalismen öfvervinner hos Hesekiel universalismen. Orsaken
härtill ligger med säkerhet djupare än blott i harmen öfver
grannfolkens hämndgirighet. Redan förut har framhållits,
att för Hesekiel grunden till att Gud åter upprättar sitt folk
i främsta rummet är hans nitälskan och månhet om sin ära
bland hedningarna, under det att de djupare tankarna om
Herrens kärlek och barmhärtighet mera träda i bakgrunden.
De förra profeternas djupa känsla af folkets skuld saknas i
Hesekiels senare förkunnelse, som går i den prästerliga
lag-fromhetens tecken, och denna fromhet förtunnades lätt till
själfbelåten observansfromhet.

Orsaken till att profetismens universalism icke mäktar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free