Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1 12 G. LIZELL
skildt gäller detta vid framställningen af Guds allenavälde
(monarchia) i motsats mot alla dualistiska åskådningar
äfvensom vid polemiken mot dem som från kyrkans första dagar
gjort anspråk på att i sin person förkroppsliga den utlofvade
parakleten. Att såväl de kyrkohistoriska som polemiska
partierna genom detta införlifvande i den öfriga framställningen
få ett starkt lif öfver sig, som de ibland vid disciplinernas
särskiljande sakna, är obestridligt, om ock detta å andra
sidan är vunnet på åtskilliga andra synpunkters, t. ex.
klarhetens och öfversiktlighetens, bekostnad. Det skall vara
en undervisare af Cyrilli sällsynta gestaltningskraft och
målmedvetenhet i sin framställning, som skall kunna föra detta
igenom, utan att tanketråden alldeles går förlorad. — Hvad
till sist det liturgiska stoffet beträffar, ha vi sett att detta
särskildt i de mystagogiska katekeserna är ganska rikt; och
i denna undervisnings meddelande på ett sätt, som gör alla
de olika styckena af de kyrkliga handlingarna lefvande, ha
vi ett företräde beträffande stoffet framför vår tid, som allt
för litet låta undervisningen om gudstjänsterna träda fram,
hvarför dessa ej heller ge allt hvad de kunde ge åt sina
deltagare.
Närbesläktad med frågan om stoffet, men dock att
skilja därifrån, är frågan om undervisningens dogmatiska
ståndpunkt och undervisningens bibeltolkningsprinciper. De
äro emellertid af allt för stort intresse för att helt förbigås.
Hvad den dogmatiska ståndpunkten beträffar delar Cyrillas,
såsom vi redan påvisat, de grekiska fädernas allmänna,
transcendentalt inriktade teologiska grundåskådning med dess
uppfattning af inkarnationen, uppståndelsen och parusien
såsom de framför andra betydelsefulla punkterna i
Kristusuppenbarelsen. — I tidens stora stridsfråga, den kristologiska, ha
äfven dessa katekesföredrag styrkt hvad i inledningen
antyddes om Cyrilli position såsom anhängare af den bl. a. af
da kappadociska fäderna företrädda ungnicenska riktningen,
som, utan att afvärja hvarje spekulation öfver hithörande
frågor, dock gjorde front både mot arianer och modalister.
Cyrillus begagnar väl, såsom vi sagt, liksom åtskilliga andra
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>