- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
114

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114 G. LIZELL

hvarje ’kött och blod’-ätande i nattvarden, talar om brödet
och vinet såsom ’antitypen’ för Kristi lekamen och blod och
sålunda skiljer mellan nattvardens lekamliga och andliga
sida, men å andra sidan också, såsom vi sett, framhåller
att brödet och vinet, genom andenedkallelsen däröfver,
undergår en förändring, så att de ej mera äro blott bröd och vin.
— Det som vid all Cyrilli dogmatiska framställning ej mindre
än vid hans polemik gör ett alldeles särskildt
förtroendegifvande intryck är den ödmjukhet, med hvilken han talar
om de kunskapsresultat, till hvilka han kommit och man
öfverhufvud kunde komma, huru litet han kan fatta af
gudsväsendets och gudstankarnas rikedom och huru ofullständiga
uttrycken därför äro; hvilket emellertid aldrig bör afhålla
en från att söka tränga allt djupare: ’därför att vi ej kunna
undvika hela hafvet, må vi ej känna oss förhindrade dricka
det vatten vi behöfva och kunna*. Särskildt när det gäller
det eviga gudomsväsendets, sonfödelsens och inkarnationens
hemligheter, understrykes detta, men skymtar förresten nästan
på hvarje punkt igenom.

Hvad den exegetiska metoden angår, ha vi redan
framhållit, med hvilken frihet särskildt det gamla testamentet
användes, när det gäller att där finna förebilder,
förutsägelser och analogier till händelserna och uttalandena i det nya.
Det är ej en allegorisk tolkningsmetod i ordets egentliga
mening, så att bakom den närmast liggande betydelsen en
annan mystisk framdrages, men de grunder, efter hvilka
det ena stället sakligt hänföres till det andra, äro mycket
fria. Ofta kan en liten tillfällig ordlikhet eller öfverhufvud
en möjlighet till ideassociation vara nog, under det att
hänsynen till ursprunglig mening och kontext i det
gammaltestamentliga stycket fullkomligt lämnas ur räkningen.
Många gånger äro ideassociationerna visserligen mycket
spirituellt funna och de bilder och tankekombinationer, som
uppkomma, af stor skönhet och verkningsfullhet, t. ex. i det
ofvan anförda stället om dopet, där höga visans ord
hänföres på baptizanderna (kat. III. 16). Men bibelbevisning i
vår tids mening är det icke. — Såsom exempel till de redan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free