- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
140

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

E. LEUFVÉN

sta hand kommer att visa sin verkan på det liturgiska
området. Hade författningsfrågor från början tillmätts samma
betydelse för kyrkan som kulten, skulle den ganska
olikartade utvecklingen inom de autokephala ortodoxa kyrkorna
säkerligen varit omöjliggjord. Ett utsträckande af
traditionsprincipen till författningsfrågor hade sannolikt kommit
att innebära betydliga följder äfven på politiskt område,
följder så vidtgående, att de nu icke kunna öfverskådas.
Liturgiskt sedt är den ortodoxa kyrkan en kyrka i
stagnation. Orsaken härtill ligger utan allt tvifvel i det ortodoxa
traditionsbegreppet. Men frågan är, om traditionen ensam
är orsaken.

Kyrkans kult går tillbaka till apostolisk tradition.1 Men
en dogm får ingen afgörande betydelse för det praktiska
kyrkolifvet allenast därför, att den proklameras såsom dogm
af någon kyrklig myndighet. Den hel. synoden i
Petersburg eller metropoliten i Konstantinopel eller den hel.
Fadern i Rom må hvar på sitt håll fastställa läro- eller
kult-normer, för dessas praktiska genomförande fordras dessutom
en tyst consensus från det kyrkolif, som tar sig uttryck i
det individuella fromhetslifvet. En dogm "ex cathedra Petri"
har visserligen ojämförligt större utsikt till sitt praktiska
förverkligande än en dogm från de andra kyrkliga
myndigheterna. Men äfven cathedra Petri har sin begränsning.
Det individuella samvetet kan neka sitt bifall, äfven om
dogmen kommer med den mäktiga auktoritet, som äges af
"Christi vicarius". När så sker — som i Luthers och
Calvins dagar — blir resultatet separation.

Den ortodoxa kyrkans traditionsbegrepp kan sålunda
icke få denna sin fundamentala betydelse allenast därigenom,
att det är en dogm. Liturgien har denna sin speciella form
icke allenast därför, att den grundar sig på dogmen om
liturgiens apostoliska tradition, utan dess förutsättning är,
att den i väsentliga afseenden öfverensstämmer med det
from-hetslif, som rör sig inom det ortodoxa kyrkoområdet. Med
andra ord: man kan hänvisa till traditionsdogmen såsom

1 öonc. Quinisexta, can. 32.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free