- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
141

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN LITURGISKA UTVECKLINGENS FAKTORER

141

förklaring till den ortodoxa kyrkans speciella utformning af
liturgien. Och ett dylikt svar är tvifvelsutan riktigt. Men
det är icke fullständigt. Ty kyrkolifvet bestämmes icke at
läroformler allenast. Det teoretiska traditionsbegreppet kan
icke enbart antagas ha en så fundamental betydelse för det
sannolikt mycket oreflekterade fromhetslifvet inom den ryskt
ortodoxa kyrkan. Att denna ålderdomliga liturgi — den
må sedan bära Chrysostomi eller Basilii traditionsmättade
namn — ännu kan ha sin lifskraft kvar och verkligen ge
religiös uppbyggelse åt det oreflekterade fromhetslif, som
utan tvifvel förefinnes inom den ortodoxa kyrkans murar,
kan icke enbart bero på den teoretiska dogmen om
rcapa-Bogis äypv/foq, utan på arten af det fromhetslif, som däraf
får sin uppbyggelse.

Ali fromhet innebär vissa teoretiska uppfattningar, som,
omskrifna i reflexionens form, äro af dogmatisk art. Den
dogmatiska åskådning, som är den djupaste grunden till den
ortodoxa liturgien i dess nuvarande bestånd, och som ger
densamma dess makt äfven öfver nutidens ortodoxa fromma,
är den lagiska uppfattningen om en Gud, som behöfver försoning.

Det är nämligen ett bestämdt kännemärke för den
ortodoxa liturgien, att dess gudstjänst är en nattvardsgudstjänst.
Den dramatiska framställningen af frälsningshistorien,
hvilken börjar med den vesper och matutin, som föregår
söndagens mässa1, och fortsätter under denna senare, har utan
allt tvifvel sin höjdpunkt i eukaristien. Omkring denna
grupperar sig det oerhördt rika liturgiska materialet.2
Teorien om eukaristiens mysterium är emellertid starkt
influerad af den offertanke, som utbildats i kyrkan redan före det
stora skismat mellan de båda katolska kyrkorna. Rom har
visserligen än starkare betonat denna sida, men den finns
likafullt äfven inom den ortodoxa kyrkan. I Conf. Dos. 17
läses ju:

1 Maltzew, Die Nachtwache etc. der ortodox-katholischen Kirche
des Morgenlandes. 1892.

2 Touto to jiuaTTjpiov oizepéysi oka xå aX\a} xal jxaXXov tojv dfXXwv tocpsXsT
st; r/)v aojxrjptav. Conf. ortod. 106. Michalcescu, anf. arb. sid. 71.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free