- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
149

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN LITURGISKA UTVECKLINGENS FAKTORER 149

doxa kyrkans ställning till de liturgiska problemen.
Förklaringen måste sålunda ligga på annat håll.

Härvid kan man i första hand hänvisa till
psykologiskt-nationella faktorer. Och ett dylikt svar innehåller åtskillig
sanning, ehuru äfven där reservationer behöfvas. — Det har
ofvan antydts, att Raskol är att fatta som en genuint rysk
företeelse, som näppeligen kan tänkas ha uppstått annat än
inom det ryska kyrkoområdet. Dess nationella drag visar
sig kanske tydligast på kyrkopolitiskt och kulturellt område
såsom ett energiskt afvärjande af sådant, som strider mot
urgammal rysk sed. Den kyrkliga byzantinismen har ju i
Raskol haft en afgjord motståndare. Oviljan mot
västerländsk kultur framträdde särskildt skarp på Peter den
stores tid. Denne hade efter hemkomsten från sin utländska
resa år 1696 infört åtskilliga västerländska reformer, bl. a.
införande af det västerländska sättet att räkna 1 jan. som
årets början i st. f. 1 sept., antagandet af titeln kejsare etc.
I fråga om dessa rent profana saker inträdde nu den
religiösa Raskol såsom oppositionens ifrigaste banerförare ända
därhän, att enligt dess säkra och vissa öfvertygelse Peter
den store var ingenting mindre än Apokalypsens Antichrist.1
Raskol är sålunda äfven en nationell rörelse, där rent ryska
instinkter på det kulturella området tagit sig uttryck.
Sammansmältningen mellan religiösa och nationellt folkliga
föreställningar är delvis förklaringen till Raskols förvånansvärdt
stora lifskraft.

Detta skall sålunda erkännas. Men de liturgiska
stridsfrågorna kunna icke häraf förklaras. Ty Nikon själf och
hans riktning ha varit lika nationellt sinnade som Raskol.
Och i öfrigt kan den nationella konservatismen möjligen ha
vållat ett visst missnöje med de nya liturgiska reformerna
vid deras första framträdande, men kan knappast tänkas
orsaka ett skisma, som sträcker sig öfver århundraden och
som trotsar statsmaktens mest energiska utrotningsförsök.
Raskols utmärkande särdrag är ju ett envist fasthållande

1 Talvärdet på bokstäfverna i Peters namn på det slavoniska
kyrkospråket råkade olyckligtvis bli det ominösa talet 666!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free