- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
163

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN LITURGISKA UTVECKLINGENS FAKTORER 163

fia Koptoo %ai sXsog eX\>oi S7ci os. r/Exaaxo<; ös Xaßwv tö
3Avu§<opov, %al ftpoaxovvpag s^ép^etai toö Osioo Naoö
c etc.

Detta den österländska kyrkans sätt att utdela Antidora
sammanhänger gifvetvis med transsubstantiationsteorien.
Det har sina rötter i den äldre kyrkan och går parallelt
med nämnda åskådning. Redan i Ap. Const. möter oss
bruket, att de öfverblifna nattvardselementen sändes till
sjuka och fångar. Praktiskt taget har på orientalisk mark
dessa eulogier blifvit likabetydande med antidora, ehuru från
början en viss skillnad fanns emellan dem. Ifrågavarande
bruk har emellertid så småningom försvunnit. Särskildt har
detta varit fallet, ju mera nattvardsdogmat spiritualiserats.
Inom det svenska kyrkoområdet har nog liknande folkbruk
bibehållit sig till jämförelsevis sena tider, men mött
motstånd från kyrkligt håll. Seden har betraktats såsom rester
af en i grunden hednisk åskådning och torde numera vara
försvunnen. Österlandets kyrka har i enlighet med sin
konservativa läggning bibehållit bruket, såsom tydligt
framgår af ofvanskrifna citat ur Chrysostomi liturgi.

Hvad emellertid detta innebär kan ses af följande fråga:
hvar ligger, folkpsykologiskt sedt, den heliga mässans
tyngdpunkt? Svar: säkerligen på erhållandet af dessa antidora.
För den stora mängden kyrkobesökare med deras enkla
ståndpunkt i religiösa frågor förflyter mässan i all sin
konstnärliga rikedom såsom ett skådespel, hvilket till större delen
är ganska obegripligt. Den är ett opus operatum, som verkar
i kraft af de heliga formlerna. Men något reellt och
påtagligt erhåller man genom de heliga antidora. De
idéassociationer, som härtill knyta sig, måste säkerligen bli likartade
med dem som äro förbundna med amuletterna. De äro ett
direkt skyddsmedel mot de onda andarna. De stå sålunda
på samma linje som exorcismerna. I det föregående har ju
också uppvisats, hvilken oerhördt stor betydelse den
dualistiska djäfvulstron har, särskildt inom den ryska kyrkan.
Af denna följa exorcismerna och det liturgiska användandet
af antidora. Det är på denna punkt, som den ortodoxa mässan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free