- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
199

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATURANMÄLAN 199

formatorns senare från humanismens ideal eller evangeliets
synpunkt gjorda kritik af medeltidens skolväsende. Förf:s
framställning blir en upprättelse åt M. T:s skola i allmänhet och
trivialskolan i Mansfeld i synnerhet, Den sistnämnda var en
fullständig latinskola så god som andra och kunde bereda
direkt för universitetet.

Hvad Luthers Magdeburgervistelse beträffar, visar förf.,
att Luther icke, såsom det ansetts, gått i någon »det
gemensamma lifvets bröder» tillhörig skola utan i stadens
katedralskola, i hvilken visserligen äfven »bröder» undervisat, hvilket
förklarar reformatorns senare uppgift, att han gick i skola hos
dessa. Här har han därför också mött ett starkare och
djupare religiöst lif, än han förut kommit i beröring med; men
icke någon okyrklig kristendom. Han har af brödernas
själavård fått en djupare insikt i hvad personlig kristendom och
innerlighet i gudsdyrkan betyder vid sidan af den officiella och
liturgiska gudstjänsten; men denna själavård har icke betydt
någon yttre eller inre vändning i hans lif eller brytning med
den religiösa uppfostran och utveckling, som grundlades i
Mansfeld.

Förf. går sedan till en undersökning af hvad som är
»roman och verklighet i Eisenach». Han gör gällande såväl det
legendariska i en del framställningar af Luthers upptagande
och vistelse i Cottas hus, som den betydelse, den ljusare och
varmare värld han i denna omgifning mötte, haft för hans
utveckling. På samma gång han betonar, att de religiösa
intrycken från Magdeburg icke försvagats i Eisenach, förnekar
han, att den skola, Luther där besökte, särskildt utmärkte sig
framför andra vare sig genom humanitet i
uppfostringsmetoderna eller genom någon humanismens ande i öfrigt, såsom
man förr menat. Emellertid anser förf., att Luthers skoltid i
Eisenach för honom betydt växande andlig styrka och ökadt
lifsmod. Hans beredeise för universitetet gick här i hoppets
och den tilltagande lifsglädjens tecken, på samma gång han
också lyssnade till evighetsfrågornas röster, som på många
vägar gjorde sig hörda.

Synnerligen intressanta och alldeles nya inblickar låter
förf. sedan läsaren göra i senmedeltida universitetslif och
akademiska studier i Erfurt. Och hvad Luthers egen utbildning
beträffar, visar han, att man af den föreläsningsplan denne
måst följa och andra tillgängliga dokument från denna tid kan
med tämligen stor noggrannhet fastställa ordningsföljden och
antalet af de föreläsningar, Luther måst besöka för
baccalau-reats- och magisterexamina, äfvensom arten af den kunskap

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free