- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
239

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ETT SVENSKT ARBETE I NYTESTAMENTLIG INLEDNINGS VETENSKAP 239

2. Förf. framhåller, att gentemot Markus* "färgrika
målningar äro skildringarna hos Mt, att betrakta som icke
fullt utförda skisser" (s. 538). För förf. äro dessa ’skisser’
det primära och han tar till hjälp för att förklara den
mindre åskådligheten hos Matteus dennes mot Markus’ olika
syfte: ej att skildra Jesu Kristi, Guds sons, kraftlif, utan
blott att bevisa, att Jesus är Kristus (s. 510). Jag tror i
stället, att det skissartade hos Matteus-perikoperna i förh.
till Markus kan sägas typiskt afslöja den litteräre
bearbetaren. Se t. ex. berättelsen om Döparens halshuggning i
Matt. 14 och jämför den med Markus’ i kap. 6! Får man
icke här det omedelbara intrycket af en litterär behandling
under sammandragning af Markus-stoffet från l:ste
evangelistens sida (se blott i v. 8, hur dotterns och moderns
direkta samtal hos Markus i Matt.-ev. har blifvit ett "såsom
hennes moder ingav henne")? Jämför ock berättelsen om
Jairi dotter och kvinnan med blodgång i Mark. 5: 22—43
med parallelens i Matt. 9:18—26! Och låt oss ge akt
på, hur i ber. om mannen med den förtvinade handen
Markus-versionens uppgift, att fariséerna vakta på Jesus, om
han skall bota på sabbaten och att Jesus själf frågar dem:
"är det lovligt etc," i Matt. 12:10 återkommer såsom en
fariséernas fråga genast i början: "är det lovligt etc."! Det
finns ställen, där detta intryck af Matteus som den af
Markus beroende växer till visshet. Perikoperna i Mark. 7: 24
—30, 8:1—9 om kanaan. kvinnan och bespisningen af 4000
män återfinnas hos Matt. 15:21—28, 32 — 39. Emellan dem
står hos Markus berättelsen om botandet af en döfstum;
denna berättelse saknas i Matt. ev. Nu skulle man kunna
utlägga detta så: Markus följer eljes Matteus, men fogar
här in en berättelse, som han hämtar från annat håll. Men
mot ett sådant antagande talar klart det faktum, att vi hos
Matt. på det konkreta Markus-styckets plats (Matt. 15:29
— 31) finna en öfversiktlig teckning af Jesu botande
gärningar. Matt. har förut (i kap. 9) haft en annan perikop
om botande af en döfstum, som var besatt. Här ger sig
klart för oss ett motiv, hvarför Matt. i 15:29 f. blott bjuder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free