- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
289

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Religion och magi.

Några kritiska synpunkter.

1.

Våra dagars nyvaknade religionshistoriska forskning har
väckt till lif en hel del problem, som icke existerade för
den gamla teologien, ja icke kunde existera för den. Den
s. k. jämförande religionsvetenskapen ställer oss ju inför en
hel rad olika fromhetstyper, och man frågar sig
ovillkorligen, hvarigenom dessa skilja sig från hvarandra, hvad som
är det för dem alla gemensamt. Och från detta senare
söker man sig sedan oftast fram till svaret på frågan: hvad
är religionens väsen? som detta problem i regel formuleras.
I synnerhet är det kanske det just nu så intensivt bedrifna
studiet af de s. k. primitiva folkens kultur, som väckt denna
fråga till ett nytt lif. Första-hands-skildrarna — och det
är dock på dem, vi ha att stödja oss, då det gäller
skildringen af dessa folk — berätta för oss om sedvänjor och
bruk, som de själfva stundom kalla religiösa, stundom
magiska; hvad den ene kallar religion, kallar den andre magi.
Och för att få någon reda i den vetenskapliga terminologien
drifves ej sällan forskaren att draga en gräns dem emellan.

Men ofta har äfven ett annat motiv trängt undan detta
och själft trädt i förgrunden: undersökningen af religionens
väsen i och för sig, hvad Söderblom kallar religionsfilosofi
i en specifik betydelse: "Den är den principiella värdering
af religionstyperna och af religionen själf och den
undersökning af dess väsen, som kan anställas med framgång,
först när facit tages af såväl religionshistoriens som
religionspsykologiens arbete. Det egentliga kriteriet måste
utgå från insikten om hvad religionen är i människans lif

Bibelforskaren 1917. Haft. 5-6. 19

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free