- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
305

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIGION OCH MAGI 305

I detta fall ha vi typiska analogier ej blott i primitiv
fromhet utan ock i gammal grekisk: rit heter där ursprungligen
8pw[isvov (däraf sedan drama), något som göres.1 Likasom
danserna, riterna ursprungligen uträttade något, förökade
"makten" o. s. v., så är ock förhållandet med formlerna.
"Handla" de heliga danserna genom sina dramatiska
handlingar, konsten i bild, så de heliga formlerna och sångerna
i ord. Ord och sak äro för primitiv föreställning ej alltid
så lätt åtskillda. Det är därför namnet spelar en så stor
roll för trollkarlarna. Vet jag blott det, så har jag delvis
redan därigenom saken i min makt.

Men denna föreställning hänger icke direkt samman
med mana-tankarna. Vi stå här snarare inför företeelser,
som äro analoga med den s. k. sympatetiska magin.
Nämnandet af saken frambringar denna själf, likasom dödandet
af en docka, som föreställer min fiende, slår honom till
marken.

Samma utveckling som i Indien företer tanken på det
heliga ordet i medelhafsvärldens kulturer.
Logosföreställningen ser ut att vara en företeelse, som historiskt hänger
samman med dessa primitiva tankar. Den tyckes ha sina
rötter i gamla egyptiska myter, som likasom trollformlerna
och hela den egyptiska kulten äro vältaliga vittnesbörd om
huru stor roll dessa tankar, som vi i regel kalla magiska,

allt på Griswold’s undersökningar, A study in the history of Indian
philosophy, ser han i offerformeln, offersången den primitiva
begynnelsen till detta i Indiens religionshistoria så viktiga begrepp. Han
sammanfattar sitt resultat med följande ord: Betydelsen af brahman
har icke att utgå från ett fluidum, som i samma grad bor i det heliga
ordet, den heliga handlingen, den heliga människan. Utan
grundbetydelsen är föreställningen om det heliga ordet. Vid sidan af det
konkreta, reala ordet inträder en viss hypostasering af det sakrala
och magiska »Wortwesenheit». Först i den mån som det heliga ordet
lefver och verkar i brahmanen, i offret, i tillvaron, börjar brahman
framträda som den potens, som gör brahmanen till brahman, som
behärskar det rituella, det kosmiska skeendet. — Brahman har så
småningom i viss mån blifvit lik mana. Ursprungligen har det varit
något annat.

1 Jmfr Jane Harrison, Ancient art and ritual, s. 75 ff. och s. 119 ff.
Bibel forskaren 1917. Haft. 5—6. 20

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free