- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
307

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EELIGION OCH MAGI 307

hvarena efter allt att döma är rester af primitiv mana-tro.
Det är därför man i de hellenistiska mysterireligionerna
sträfvar efter ljus, efter "upplysning"; sakramenten: dop
och nattvard meddela enligt urkristen uppfattning ljus. De
heliga stråla af ljus, likasom guden eller ängelen då han
uppenbarar sig för oss människor.

Till de stöd för en dylik uppfattning; som jag redan
förut framlagt1, må det tillåtas mig att tillfoga några få
talande exempel, som jag senare fått min uppmärksamhet
riktad på. I den synnerligen intressanta skriften "
commen-tarii de beatis orientalibus" berättas det om några af de
kringvandrande munkarna, dessa £svits6qvts<;, som
representerade de heligaste bland de heliga. Någon fast bostad
hafva de icke, de draga från by till by, ofta med någon
"syster" i sällskap. Om en af dem berättas det, att han en
gång på en dylik vandring en kall natt fått stalldrängarnas
löfte att öfvernatta i stallet. Den unge Theophilus,
husbondens son, skall tidigt om morgonen hämta några hästar,
men då han nalkas stallet, får han se, att det står i ljusan
låga. Han ropar på slaf varna, men de se intet. Då öppnar
han stalldörren och får se tiggaren ligga där, inhöljd i sina
trasor. Det var från honom eldskenet utgick. Så snart han
upphörde att bedja, försvann ljuset. Då förstod Theophilus,
att han stod inför en helig gudsman.

Detta är icke något enastående drag. Den pneumatiska
bönen iakttages såsom eld eller ljus; den frommes hufvud
och händer stå i flammor, då han beder; de fromme äro ljus
i fängelset (Passio Montani, Mart. Polycarpi), deras anleten
stråla af ljus, som icke vanligt öga kan fördraga; så falla
på apostlarna på pingstdagen tungor såsom af eld. Eller
då prästen utdelar nattvarden, då ser pneumatikern, huru
ljus från hostian strömmar in i den fromme, "upplyser"
honom, gör honom till ljus.2

1 Phos, Eine Untersuchung über hellenistische Frömmigkeit
(Skrifter utg. af K. Hum. Samf. i Upsala).

3 Emot denna historiska förklaring af ljusets roll i den antika
fromheten har Martin P:n Nilsson i sin recension af mitt arbete

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free