- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
333

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EELIGION OCH MAGI 333

lande, att gudomen uppfyllt hans bön. "Do ut des."
Offret, riten fullbordar — mekaniskt och af sig själft—hvad
den offrande önskar.

Men äfven den andra öfvergången — från magi till
religion — är naturligtvis tänkbar. Det är den öfvergången,
som Frazer sökte att göra till den enda troliga mellan magi
och religion: "Då magikern ej längre förmådde behärska
skeendet genom sin konst, tog han sin tillflykt till gudar".
Men för att göra bankrutt inför tillvaron behöfver man icke
vara magiker; i alla händelser behöfver man icke först vara
magiker för att kunna bli from. Där ligger nog ett moment
till förklaring af religionens uppkomst i Frazers hypotes:
en grund är nog vår reaktion mot tillvaron, då den hotar att
förinta våra värden. Men alla dylika konstruktioner om
gudstrons uppkomst lida lätt af det felet, att de icke taga
nödig hänsyn till verklighetens faktiska växling, utan söka
få tag i en enkel formel att inprässa den i. De faktorer,
som varit verksamma vid frambringandet af religionen, hafva
säkerligen varit många och af skiftande art, och det är icke
ofta, som forskaren i sina konstruktioner kan stödja sig på
fakta. Och vår kännedom om den s. k. primitiva
psykologien är, ja måste vara så osäker, liksom öfverhufvud taget
alla blott psykologiska konstruktioner, att vetenskapen gör
klokast i att blott betrakta dem som en bland många
möjligheter, om de icke stödjas af starka historiska fakta. Och
detta är här ingalunda fallet. De historiska fakta ge oss
ingen ledning för att bestämma något om religionens eller
magins prioritet.

6.

Religion och magi skilja sig alltså icke ifråga om
föreställningsinnehållet utan ifråga om den enskildes ställning
till detsamma. Den religiösa föreställningen kan icke såsom
sådan skiljas från den magiska. Och dock har vetenskapen
här gång på gång försökt att prässa fram en saklig
differens, såsom vi ofvan sett. Och då den fromme bekämpar
magin, staten vidskepelsen, tro de sig städse försvara nå-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free