- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
335

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KELIGION OCH MAGI

335

här sökt finna nyckeln till ett särhållande af religion
och magi.

Den frommes värdering låter man vara den afgörande,
då man menar skillnaden vara den, att trollkarlen
begagnar sig af ondskans maJcter för sitt dolska handtverk, den
fromme, prästen af det godas. Man behöfver häremot blott
erinra om att "helig" och "oren" i primitiv fromhet ofta
är ett och detsamma, och att denna frånvaro af
värdesynpunkten kan hålla sig kvar ganska länge äfven i de högre
religionerna. Då det i judendomen t. ex. heter, att thora
"orenar händerna", är detta ett uttryck för dess helighet
utan egentligt spår af värdeomdöme. Och på samma sätt
skola vi se, att det finnes fall, som vi snarare skulle
hänföra till magin än till religionen, då magikern vänder sig
till makter, som äro "goda", nämligen vid försöken att
operera med den egna gudomen, som betvingas i stället för att
tillbedjas.1 Besvärjelse och bön kunna icke alltid skiljas åt.

Individens värdering söker man vidare göra till den
afgörande faktorn, då man ställer den goda eller onda
afsikten som skiljomärket. När ett individuellt - egoistiskt
eller för flere gemensamt intresse använder "makten" eller
"makterna" gentemot samfundet, blir det trolldom och för
den primitiva föreställningen anti-religiöst. Sålunda
kännetecknas det irreligiösa umgänget med "makten" närmast
af att afsikten är ond.2 Men ej heller detta kan sägas
vara afgörande. Nog måste Psalmistens bön i Psaltaren om
Jahves hämnd öfver hans fiender räknas till de religiösa
företeelserna likaväl som magikerns försök att skaffa sin klient
fördelar i denna eller den tillkommande världen till magin.

Lika olämpligt synes det sociala erkännandet för att
principiellt särhålla religion och magi. Man har visat hän
på att prästen har en af samhället erkänd ställning, han
håller sig till de officiella gudarna. Trollkarlen öfvar gärna
i hemlighet sin svart-konst. Han är ej sällan de forna, nu
fördrifna och förtryckta gudarnas trogna dyrkare, dessa gu-

1 Söderblom, anf. arb., s. 205.

2 Söderblom, anf. arb., s. 203.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:55:53 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibelfor/1917/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free