- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
336

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

336 Gillis p:son Wetter

dar, som af de nya härskarna, af den nya kulturen
stämplas som demoner och onda andar. Det är härifrån blott
naturligt, att äfven de primitive skarpt betona en skillnad
mellan "präst" och "trollkarl" i denna mening och med
hårda straff belägga den senares otillåtna handtverk.

Men är detta samhällets gillande eller ogillande
verkligen af den betydelse för de företeelser, hvarom här är
fråga, att det icke måste sägas, att vi därigenom låta
fullständigt oväsentliga synpunkter från hvarandra afgränsa
företeelser, som i hufvudsak ha att uppvisa afgörande
öfverensstämmelser? Man kan t. ex. till en början peka på det
förhållandet, att staten ställer sig neutral till dem,
tolererar dem, såsom t. ex. var fallet med romerska kejsarrikets
ställning till de mångskiftande mysteriereligionerna, ja den
kan ju lika väl som den allmänna meningen stå fullt
likgiltig till dem, såsom väl närmast är fallet med våra
dagars Frankrike. Men icke kan en företeelses karakter af
religion eller magi hänga därpå.

Men äfven om den allmänna meningen erkänner en viss
företeelse, ja kräfver den i statens namn, är detta en väl
ytlig sida för att göras till den afgörande. Men forskare
sådana som Durkheim, Jevons och andra hafva dock vågat
försöket. Söderblom, som upptar alla dylika försök, har
upptagit äfven denna synpunkt.

"För så vidt vi ha att göra med en sakral inrättning,
med fasta riter för gemensam välfärd(!), föreligger ingen
anledning att förvisa de riter han beskrifver från
religionens område ... vi måste räkna slika riter med till
religionen, då de ingå i samhällets heliga ordningar" (!) (Gudstrons
uppkomst, s. 187). "När ett individuelltegoistiskt eller för
flere gemensamt intresse använder ’makten’ eller ’makterna’
gentemot samfundet, blir det trolldom och för den
primitiva föreställningen antireligiöst" (203).

En dylik ståndpunkt är sannolikt väld just med
utgångspunkt från de positiva religionerna och de företeelser, inför
hvilka de ställa oss. Religiösa skulle t. ex offren vara, då
de tjäna samhället, magiska då de ske i individens intresse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 31 04:00:46 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bibelfor/1917/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free