- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
344

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

341 SVEN LINDER

men att utan vidare antaga en sådan har stött på den
svårigheten, att dessa bilder i den apokalypiska litteraturen
alltjämt äro förbundna med element af den äldre eskatologin.
Denna förening af olika eskatologiska åskådningar låter sig
icke tillfredsställande förklaras genom uppdelning af
hithörande texter i olika källor eller genom att antaga
interpolationer och öfverarbetningar, och forskarne hafva därför
nödgats stanna inför den uppenbara motsägelsen, att i den
apokalyptiska litteraturen tydliga element af en
universalistisk och transcendent eskatologi finnas inblandade i den
gamla nationalistiska. Det nationella framtidshoppet, som
alltigenom var politiskt och rörde sig blott i denna världen,
skulle ha börjat upplösas och en transcendent, rent
individualistisk eskatologi skulle i dess ställe börjat framväxa.
Men sen judendomens glänsande nationella kraftutveckling
under frihetskrigen gör en dylik upplösning af detta
framtidshopp osannolik, och den med uppståndelsetron förbundna
individualismen innebär ingen universalism i motsats mot
judisk partikularism och ingen transcendens utan ställer
bortom grafven i utsikt ett jordelif i delaktighet af det
upprättade Israels lycka. De fromma judarna längtade icke
bort från detta jordelifvet till en salig, transcendent tillvaro
utan bekymmer och död, utan deras framtidshopp gick ut
på den judiska statens återställelse. Hoppet om delaktighet
i den messianska tidens allmänna folklycka, till hvilken
porten för de afsomnade fromma öppnades genom
uppståndelsen, tillfredsställde den enskildes längtan efter personlig
lycka och lön för detta lifvets vedermödor. De
föreställningar och bilder, i hvilka man velat finna bevis för en ny,
öfvernationell och öfverjordisk eskatologi, fattas bäst som
nya uttrycksformer för det gamla nationella framtidshoppet
och måste förstås såsom bilder och öfverdrifter i språkbruket.
Uppfattningen att apokalyptikerna skulle genombrutit de
jordbundna tankebanorna och åtminstone i sitt hjärta anat
en tillvaro på den förklarade jorden är ett missförstånd,
som har sin rot i den kristna eskatologin. I denna förena
sig nämligen till en verklig helhetsbild nästan alla de uttryck

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free