- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofjärde årgången. 1917 /
355

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TILL FRÅGAN OM JUDARNAS ESKATOLOGI 355

att all ond, bråd död skall förintas. Döden tankes här
väsentligen identisk med se3öl som aktiv potens och objektiv
makt, som lik en fiende rycker till sig människorna. Förf:n
antyder möjligheten att på samma sätt fatta Uppb. 21:4:
"Döden skall icke vara mer".

Den eskatologiska domen fattas inom judendomen som
Israels eller de frommas förlossning från fiendernas förtryck.
Demonernas bestraffning omnämnes därför i apokalypserna
blott från den synpunkten, att i straffet öfver dem på ett
särskildt sätt förintelsen af hedningarnas välde uttrycktes.
För kristendomen åter innebär domen Guds domsutslag för
hvarje enskild människa, och det är oriktigt att låta den
utveckling, som i kristendomen nått sin afslutning, hafva
börjat redan i judendomen men där hafva stannat redan på
halfva vägen. Judendomens afgörande synpunkt är, om
domen sker i de frommas intresse. Domen har kollektiv
karaktär. Icke ens som dorn öfver Israel, inom hvilket den
skall skilja mellan fromma och gudlösa, har den
eskatologiska domen individualistisk prägel, enär individualismen
icke kommer till uttryck i tanken på den kommande domen
utan i uppståndelsehoppet. Domen har alltså en ganska
begränsad räckvidd och ernår på långt när icke den upphöjda
karaktären af världsafslutning. I världshistorien inleder den
blott en ny epok, historiens ström flyter vidare och blott
riktningen af dess lopp har ändrats.

1 samband med den dorn, som skall låta den messianska
tiden komma, sättas af apokalyptikerna den nya himmelen
och den nya jorden. Från Jes. 65:17, som är ett bildlikt
uttryck för att under den messianska frälsningstiden allt
skall blifva annorlunda i Israel, härleder sig det
apokalyptiska bildspråket om den nya himmelen och den nya
jorden, som alltså ej behöfva tolkas transcendentalt.

Att det apokalyptiska materialet bearbetats från den
synpunkt förf:n anlägger är en förtjänst hos det här anmälda
arbetet, äfven om undersökningen präglas af en oneklig
ensidighet. För att förf:ns uppslag skulle blifvit allsidigare
belyst hade det varit önskvärdt, att förf:n närmare under-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1917/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free