Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
376 SVEN LINDEß
blott en ytterligt obetydlig del af patriarkberättelsernas
nuvarande text. Den uppgift, som förelåg R, var att efter
hufvudkällans ledande synpunkter: det fasta kronologiska
schemat hos P och den profetiska historiebetraktelsens inre
pragmatism hos J och E, till ett helt hoparbeta det af dessa
källor lämnade stoffet. Det af R härvid väsentligast använda
tillvägagångssättet är att plocka bitar ur de olika källorna
mosaikartadt in i hvarandra, så att hvarje gestalt i
berättelsen hos R sammanfogats af bidrag från alla källskrifter.
Där ett par af källskrifterna löpt jämsides, har ett stycke
af framställningen blott den ena medtagits, och stundom
har R också själfständigt ingripit. Så har
patriarkberättelsernas nu föreliggande text i Genesis tillkommit och erbjuder
gifvetvis en större rikedom men mindre historisk
ursprunglighet än hvarje särskild källskrift för sig. Att undersöka
det så föreliggande berättelsestoffets historicitet är den
närmast följande uppgiften.
Berättelserna i Genesis tyda genom den gestalt, i
hvilken de där föreligga, på en utvecklad berättarkonst och
möjliggöra därigenom ett omdöme om tiden för deras
uppkomst. Redan under den senare domaretiden eller äldre
konungatiden möta de första spåren af pariarkberättelserna,
till hvilka de gamla på folkets läppar födda och lefvande
sångerna torde lämnat en afsevärd del af stoffet. Stundom
har man som Sievers velat fatta J och E som till och med
i sin nuvarande form fullt tydliga dikter eller
sammanställningar af dikter. Den första uppteckningen af stoffet i J
och E torde ha ägt rum ungefär på Davids och Salomos tid,
enär det till följd af domaretidens och ännu mera
eröfringstidens oroliga förhållanden förut knappast torde varit möjligt
att ägna sig åt litterära intressen. Snarare skulle sådana
kunnat sätta spår i skriftliga nedteckningar under tiden,
innan Israel som folk trängde in i Kanaan. Fynden i Tell
el-Åmarna, i den mån de här påträffade taflorna stamma
från Kanaan, och från Taanak, där gammalkananeiska
kilskriftstaflor hittats, visa att nedteckning i skrift under den
kananeiska tiden var långt ifrån okänd. Muntligt eller
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>