- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
298

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

298

N. SÖDERBLOM

låta de varandra korsande, gängse synpunkterna förrycka
åskådligheten.

Han instämmer i Petri (Matt. 16) och församlingens
bekännelse: Jesus är Kristus, och i Athanasii och
församlingens bekännelse: Jesus är sann Gud och sann människa.
Men för utläggningen håller han sig till ordet "Herre".

Förut levde Luther under andra herrar, "synden,
döden, djävulen" och var då "förtappad och fördömd". Men
Kristus har befriat honom och vunnit honom till undersåte i
sitt rike. Huru? Icke genom köp: guld eller silver — man
kunde ju medels köp förvärva en landssträcka och dess
invånare — så lätt gick det icke, utan genom strid, han
stupade och segrade: "med sitt heliga och dyra blod och sitt
oskyldiga lidande och död". Ändamålet: att jag skall
tillhöra honom, "vara hans egen, bliva och leva under honom
i hans rike och tjäna honom". Denna tjänst beskrives
såsom rättfärdighet, oskuld och salighet, med epitetet: "evig",
sålunda: icke blott här är jag rättfärdig utan även bortom
döden. Detta har sin grund i att Kristi herravälde icke
slutade med hans död, utan "han är uppstånden ifrån
döden, lever och regerar i evighet".

Tankegången genomföres i oöverträfflig åskådlighet med
en pedagogisk och konstnärlig konsekvens, som är
angelägnare om en stark och levande framställning än om att
få med allt möjligt värdefullt. Hur har nämnden behandlat
denna Luthers bekännelse?

Av överskrifterna foga sig en del naturligt in i nämnda
tankegång, nämligen (av 68—81) 71, 72, 73, 75, 76, 77, 81.
Men mellan 73 "Vad det kostat Jes. Kr. att bliva min
Herre" och 75 "Jesu kamp och seger" inskjutes en annan
synpunkt: Jesu offer. Och se vi på styckena, är inget enda
inrättat efter Luthers herre-synpunkt utom det första,
där endast överskriften "De kristnas tröst" inför en annan
betraktelse. Det stör mindre i de stycken, som handla om
appositionerna: Kristus, sann Gud och sann människa, 69
och 70. Mer i dem, som äro parallella med Luthers
genuina bekännelse. Så anföres under "vårt frälsningsbehov"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free