- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
299

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

YTTRANDE OM DET NYA KATEKESFÖRSLAGET

299

71, "att vi mäniskor äro odugliga till att göra Gnds vilja",
jämte det att " vi genom synden kommit in under döden
och djävulens våld och i räddhåga för Gud, så att vi icke
kunna rätt frukta Gud eller förtrösta på honom". Detta
är sant, men äger ingen som helst åskådlighet och lämnar
åsido Luthers herresynpunkt, som direkt inbjuder till att
visa hur synden, döden och djävulen, det är
sammanfattningen av det ondas outgrundliga makt, härska över
människan.

Än mer lämnas herresynpunkten i nästa stycke 72
"Huru J. Kr. har blivit min Herre". Svaret innehåller en
rad verb: han har förkunnat, berett oss förlåtelse, söker
det förlorade och beder alltid för oss. Redan denna
uppräkning hindrar åskådningen att gripa och fasthålla en
klart uttryckt föreställning. Teologiskt är allt detta sant.
Men hur skall den, som icke är teologiskt bildad, kunna
här fasthålla ett sammanhang? Utantill kan han lära sig
stycket, men saknar då stödet av någon enda livfull och
kvarhållen föreställning, En — för herresynpunkten
främmande — men i sig själv talande bild dyker upp i ordet
"söker". Den återupptages i följande stycke med: "när
han funnit mig". Men däremellan dödas den med uttrycket
"beder alltid." Den som icke kan frigöra sig från en
konkret uppfattning — och varför skall den bannlysas från en
katekes? — ser Frälsaren hur han går och letar. Han kunde
i det sammanhanget även klappa på och komma in — eller
hellre finna och rädda och bära hem o. s. v. Men man
finner det i denna serie av bibliska bilder besynnerligt, att
han går och beder och när han funnit, vad gör han ? Jo
han gör "mig delaktig av Guds förlåtelse" — här äro vi
åter inne i en annan föreställningssfär, som åter övergives
för bilden av "frälst och fri" samt "räddhåga för Gud" —
det sista ännu en ny föreställning. Man blir efter detta
glad över de i styckets slut återgivna Lutherorden
"förlossat" ete, men sedan de så grundligt utblottats på sin
åskådlighet, verka även de termer och teologi.

"Vad det har kostat J. Kr. att bliva min Herre* (73)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free