- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
319

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN LITURGISKA UTVECKLINGENS FAKTORER

319

formiteten. Zwingli, Luther och Calvin äro intimt förenade
med sina folk och deras* religiösa rörelser bli nära förbundna
med nationella faktorer, vilket kommer att medföra
djupgående förändringar i de lutherska och kalvinska folkens
nationella och sociologiska utveckling, något som här ej är
platsen att utreda.1 På det speciellt liturgiska området visar
sig detta i en bestämd fordran på tillbörlig hänsyn för de
nationella faktorerna. Folkspråket skall användas i stället för
det internationella tungomålet. Detta medförde ju betydande
förändringar i fråga om liturgiens formella utgestaltning.
Det romerska kyrkoimperiet föll även på liturgiskt område.

Rättesnöret för liturgisk ordning bland reformerta finnes
angivet av Zwingli i "de canone missae epichiresis" med
följande ord:

"Exordium, quod ’Introitum’ vocamus, nam alia, quibus
se quisque accingit, missa facimus, non sit aliunde petitum
quam ex sacris literis. Quod si quæ aliunde petita sunt,
contemni debent et in eorum locum sacra recipi." De
liturgiska momenten böra sökas "ex sacris literis". Allt som i
ritualen är kommet "aliunde", skall avvisas, "contemni
debet". Detta starka beroende av den hel. Skrift blev på
reformert område en grundläggande princip, som kom att
särskilt starkt influera på den liturgiska nybildningen.
Den betyder nämligen negativt en radikal brytning med
det liturgiska åskådningssätt, som dominerade den katolska
världen. Den liturgiska traditionalismen är principiellt
upphävd. Rom sökte de liturgiska reglerna i den fortgående
traditionen. Då traditionen utgör en utveckling av det
apostoliska arvet, fick den gällande liturgien över sig den helgd,
som följer av dess apostoliska härstamning. Men
reformationen klipper av traditionens obrutna kedja, och söker
sina liturgiska principer i denna kedjas begynnelsepunkt.
När man så faller tillbaka till den apostoliska tiden såsom
högsta regulativ, kommer hela den mellanliggande tidens
liturgiska utveckling att falla. Konsekvensen måste då bli en

1 En annan sak är däremot, att i kalvinismen ligger en viss
ten-des till internationalitet, vilken är betingad av andra faktorer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free